Hoe kan ik een doorgezaagde grenen kast weer onzichtbaar in elkaar lijmen/vastmaken?

Schitterende grenen buffetkast gekocht via Marktplaats voor ca €160 met glazen deuren en drie zijraampjes met glas aan beide kanten van de kast. Super mooi!
Maar hij kan niet uit elkaar en nu blijkt ie niet de wenteltrap op te kunnen naar de huiskamer (drive-in) en past ook niet via het raam.... (mijn hele huis staat daarom vol mijn ikea, wilde nu wel eens iets dat 'leeft' en warmte uitstraalt, tsja...)

En nu....?
Weer verkopen of de gok wagen en hem doorzagen en proberen weer mooi in elkaar te zetten? (Dan is horizontaal doorzagen slimmer dan verticaal, denk ik, of niet?)
Kan dat en hoe doe ik dat? Welke zaag gebruik ik ed en hoe zet ik hem weer netjes en onzichtbaar in elkaar, lijm?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hem verticaal doorzaagt, dus op de plek waar die lat zit tegen de achterwand en middendoor (tussen de witte knoppen, van de lade, die je er natuurlijk uithaalt)
Past ie dan wel via de trap? Ik zou eerst kijken of ie niet op een andere manier uit elkaar kan. Een beetje wiebelen en misschien zit het al ergens een beetje los.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles wat door mensen in elkaar gezet is kan weer uit elkaar ! Zit het met lijm of met mooie hout verbindingen in elkaar of dat laatste in combinatie met lijm . Voorzichtig bewegen en voor dat je het los haalt maak vele foto's ( je ziet m anders nooit meer in elkaar :):) zodat je het weer inelkaar krijgt . Succes. of raadpleeg Hans klok .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry geen ervaring met zagen wel met voorzichtig ( zeer ) oude kasten uit elkaar en in elkaar zetten een hele puzzel soms .
burgos
9 jaar geleden
Kan echt niet uit elkaar,is verlijmd,je trekt alles stuk.
Het is wel van belang,dat de achter wand intact blijft,die houd de hele kast bij elkaar.Dus nooit de hele achterkant verwijderen.
En geloof mij,ik heb er in m,n werkzame leven wel tienduizend in elkaar gezet, denk wel meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan achter de achterwand een 2e achterwand plaatsen.
burgos
9 jaar geleden
Ik. bedoel niet de achterkant er uit halen voor je gaat zagen.
Dan stort de hele boel in.
Een kast wordt bij elkaar gehouden door de achterkant.
Dat is de basis

Het beste antwoord

Nou daar gaan we dan,wij zitten in de meubels,en heb je kast eens goed bekeken,maar kan uit de foto,s niet zo veel opmaken.
Maar het moet te doen zijn,bekijk je kast eens goed,voor je met zagen begint,teken hem eerst af(ik bedoel zet een lijn op het hout)dan zaag je altijd recht,neem een niet te grove zaag.
Als ik jouw was zou ik het onderste laden blok er af zagen,gaat hij dan nog niet naar binnen,ook het bovenste stuk,heb je dat voor elkaar,dan ga je naar een dhz zaak,en koop je grenen profiel latjes en die zet je op de zaag snede nadat je de kast met hout lijm weer in elkaar hebt gezet.
Probeer de latjes weer in de zelfde kleur grenen te beitsen,dat wordt ff zoeken maar moet lukken,kan je ook op een afval stukje eerst proberen evt met was.
Lijm het wel weer presies op elkaar want anders krijg je een scheve kast.
Succes met de klus,

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet te veel lijm gebruiken,en als het er uit loopt snel weg halen.
Anders blijven het vlekken.
Wil je nog meer weten stuur een bericht.
burgos
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bewaar bij het zaken het zaagsel, hier kun je achteraf in combinatie met houtlijm kleine beschadigingen mee repareren. Eenmaal boven goed beitsen waardoor de houtnaden naar voren komen en tevens de zaagnaad een beetje wegvalt. succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou doen alsof het wel een Ikea-kast is. Dus achterwand loshalen en dan in onderdelen zagen, zodat je 2 zijkanten en een stel losse tussenstukken (de horizontale delen) overhoudt. Je moet dan meer zagen en meer in elkaar zetten, maar je nieuwe verbindingen komen dan op de plaatsen waar nu ook al naden zitten. Zet de boel dan met hoekijzertjes en schroeven in elkaar, eventueel een extra latje aan de binnenkant. Niet gaan lijmen. Er komt een keer een moment dat die kast ook weer uit je woning moet.