Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet je purschuim gebruiken en wanneer acrylaatkit voor de kozijnen?

Heb ondertussen op tv gezien dat je purschuim moet gebruiken om kieren in kozijnen te dichten. In een boek over isolatie las ik dat huizen uit de jaren 70 - en dat is het mijne - standaard een kieren van een aantal millimeters heeft. Mijn verhuurder zegt eigenlijk niet zoveel.
De kieren zijn een ideale nestelplaats voor ongedierte.
Stofzuiger er op.
Er zijn langer dan 10 jaar geleden nieuwe kozijnen geplaatst met schuifjes in de ramen.
Kozijnen moeten van binnen geverfd, maar moeten de kieren nu wel of niet worden gedicht? Het stucwerk is een beetje brokkelig.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het echt kieren zijn dan kan je het dicht kitten, tot een millimeter of 3, 4. Er is zelfs speciale acrylaatkit met structuur erin zodat je de overgang naar het stucwerk mooier kan maken. Dicht maken zou ik die kieren zeker. Voor het ongedierte, maar ook tegen de tocht.
Pur-schuim gebruik je alleen als paardenmiddel, als de kozijnen echt te klein zijn gemaakt. Dit zie je baak bij kunststof kozijnen. Die worden zo ruim ingemeten dat het nooit fout kan gaan qua passing. Ze gebruiken dan pur-schuim om de kieren te dichten (soms meer dan een centimeter) en tevens het kozijn vast te zetten. Een goed ingemeten ( houten) kozijn heeft echter maar een paar streep speling en dat kan je zoals gezegd het beste gewoon afkitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding