IK wil een buitentafel maken, de planken voor het blad zijn 3x15, kan ik de planken tegen elkaar plaatsen of moet ik tussenruimte houden?

Als er ruimte tussen moet (voor evt werking) is dan een paar mm voldoende,
het zijn vuren planken van 2 meter lang.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Je moet een tussenruimte aanhouden en wel zoveel dat je de zijkanten ook goed kunt schilderen zonder de planken te verwijderen,of je lijmt de planken tegen elkaar met een watervaste houtlijm. Verder is het van belang om de hartkant te kenmerken en deze om en om te leggen,hierdoor voorkom je kromtrekken van de tafel.dus bij de ene plank de hartkant naar boven en bij de volgende naar beneden. Na het lijmen goed opspannen en laten drogen. om de nerf en de kleur van het hout in takt te laten het vuren hout goed schuren ,ontvetten en vervolgens lakken met een goede kwalliteit blanke lak (bijvoorbeeld scheepslak) deze minstens 4 keer lakken om een voldoende bescherming te krijgen tegen de weersinvloeden.
Alhoewel vuren hout niet het meest ideale hout is voor deze toepassing is het zeker mogelijk om er een tafewl van te maken ,mits goed beschermd dor lak of verf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

leg de planken eerst een poosje buiten dan kunnen ze uitwerken (zijn nooit helemaal uitgewerkt) daarna tegenelkaar aanmaken.dat kan ook op verschillende manieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet altijd een paar millimeter afstand houden als de tafel het hele jaar buiten staat. Bij regen zetten ze uit en zonder ruimte gaan ze opbollen of wijken.
Overigens is onbehandeld vurenhout hiervoor ongeschikt, de tafel zal geen lang leven hebben als het hout niet verduurzaamd is.
AWM
14 jaar geleden
TIP ...gebruik RVS schroeven anders heb je op de duur roest op je tafel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet altijd een tussenruimte houden van een paar mm.
Want het hout zal gedurende de seizoenen werken.

Overigens zou ik je echt afraden om vuren te gebruiken, want je moet hem wel zo vreselijk goed in de verf zetten en bijhouden dat het heel snel zal gaan verroten.
Ik zou het je dan ook ten zeerste afraden.
Ik zou aanraden om bijv. Bankirai te gebruiken. Is wel wat duurder maar gaat langer mee en je hoeft geen verf kosten te maken. Uiteindelijk ben je toch echt veel goedkoper uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen de planken onderling zeker een 5 m.m. speling laten,
dit in verband met krimpen en uitzetten, en een betere afvoer van regenwater. Als je vurenhout gebruikt eerst laten impregneren, het hout is dan veel beter beschermd tegen
verrotting en gaat veel langer mee. Je kunt het eventueel daarna nog beitsen of verven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat niet bij of je vraag of het nodig is of dat het zo hoort.
Een picknicktafel heeft namelijk vrij brede gleuven tussen de planken zitten.

Mocht je dit niet willen,en dus de vraag stellen of je ruimte over moet lanten, dan het hout buiten laten "werken"net als dat je met laminaat binnen zou doen.Laat het gerust even liggen, ik denk dat 24 uur niet genoeg is. ( of het hout moet van buiten komen bij de bouwmarkt vandaan dan is dat helemaal niet nodig want dan heeft hij dat al gedaan)
Daarna toch een klein kiertje tussen de planken laten, hoeft niet veel te zijn een paar mm.
Wel goed behandelen met lak of grond en gewone verf.