Hoe kan ik 2 inbouwspotjes installeren ?

In een ruimte heb ik een stopcontact (daar is dus stroom)

Ik wil in deze ruimte in het plafond 2 spotjes plaatsen, en onder de grond door naar dat stopcontact leiden.

1.slaat dit ergens op ? kan ik iets met dat stopcontact ? het stopcontact moet wel intact blijven omdat de CV erop aangesloten staat.

2.Als ik die 2 spotjes in het plafond gemaakt heb, hoe sluit ik die stroom dan aan ? eerst spotje 1, daarna met zo'n blokje naar de tweede ofzo ? of moet ik ieder spotje een aparte stroom geven ? ze Mogen allebei altijd tegelijk aanstaan.

Even voor de duidelijkheid, ik wil met dat stopcontact dus niet de spotjes aan en uit zetten ofzo, het is puur dat er daar stroom is, vanuit dat punt wil ik ergens anders een knoppendoos hebben voor de spotjes.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb er een doorsnede bijgedaan voor de duidelijkheid

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je kan aftakken van het stopkontakt met kabel 3G2.5. Of er een aarding is, vermeld je niet.Leid die draad door een dubbelpolige schakelaar naar de lichtpunten.Electriciteit is wel vakwerk, en er zijn regels over het aantal aansluitingen op een stroomkring bv. Electriciteit is en blijft gevaarlijk.De aansluiting op de lichtpunten zijn naargelang de aard. Met of zonder transfo (12V). Voor twee spotjes heb je één transfo nodig.Ga langs een speciaal zaak voor goede lampen, en de juiste transfo.Er zit héél wat verschil in materialen, en kwaliteit.

Toegevoegd na 10 minuten:
De twee draden naar de transfo, en op de uitgang dubbel aftakken( is voorzien) en zo naar elke lamp.Bij gebruik van 230v lampen ( rechtstreeks) maak ik gebruik van WAGO klemmen om elke lamp apart te voeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1. Dat stopcontact zit een + (bruin) en een - (blauw) in als het goed is, dus daar kun je wel wat mee.
Hoe wil je het van het stopcontact naar de schakelaar krijgen? Wil je bijvoorbeeld een buis in de vloer en muur frezen?

2. Je hoeft niet naar elk spotje een aparte draad te trekken, je kan bijvoorbeeld doormiddel van lasdoppen de kabel splitsen.