Klopt het dat de elektrische draden A t/m D zwart moeten zijn in deze achterplaatslicht schakeling?

Ik maak een lamp bij de schuur, die met een bewegingssensor werkt en dan een bepaalde tijd blijft branden. Daartoe moeten enkele nieuwe elektrische draden worden aangebracht. Maar welke kleuren moeten de nieuwe draden officieel zijn? Ik dacht zelf zwart (schakeldraad).

Picture for question
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je gaat waarschijnlijk alleen de fase draad schakelen. (maar dat maakt voor het antwoord je uit, de fase draad is de enige draad waar spanning op staat die geschakeld wordt)

Van bron naar de schakelaar (bewegingsmelder) gebruik je de originele kleuren.
A+B:
Fase = bruin en blijft bruin
nul = blauw en blijft blauw.

van schakelaar naar lamp, maakt je de geschakelde draad zwart:
C+D:
Fase = bruin en wordt zwart (dus zwart van sensor naar lamp)
nul = blauw en blijft blauw.

ps. de aarde zal je waarschijnlijk ook via de sensor aansluiten, maar dat is een detail.