Stortbak vult zichzelf bij. Hoe kan dat?

Tenminste 1 x per dag hoor ik water stromen in de (inbouw)stortbak zonder dat er iemand naar het toilet is geweest. Het water spoelt niet door het toilet in. Het is meer alsof de bak zichzelf een beetje bijvult. Soms is het 2 of 3 keer op een dag.
Ik zie geen nattigheid op de vloer of onder aan de muur, dus het lijkt me dat er dan geen lekkage is. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord/meegemaakt. Heeft iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (3)

Vermoedelijk blijft de vlotter hangen Door kalk en andere vervuiling.
Door de druk van het water schiet deze in de loop van de dag los, waardoor er weer een beetje water bijkomt.
Even schoonmaken zal het probleem waarschijnlijk oplossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ikzelf heb hetzelfde probleem gehad. Het bleek dat de afsluiter niet goed meer werkte, oftewel, er bleef water uit de stortbak lopen. Na het doortrekken bleef het water lopen, maar heel licht. Je hoorde het niet en je zag het nauwelijks. Maar na een uur, anderhalf uur was de stortbak wel leger en dermate leeg dat het bijgevuld werd. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat het wisselt per dag van hoe vaak het water "aanslaat".
Inderdaad even schoonmaken en dan zou het weer goed moeten gaan (alleen was het bij mij dus niet de vlotter, maar de afsluiter (weet de correcte naam niet)).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg in wc papiertje aan de achterkant in het toilet en je ziet het eventuele water beter stromen.
Afhankelijk van het merk stortbak, kan er een membraantje stuk zijn. Dit is althans wat ik zelf wel eens meegemaakt heb. Voor de handige doe-het-zelver is het redelijk eenvoudig zelf te vervangen, maar je moet er wel het binnenwerk even voor demonteren.
jc54