Hoe haal je het makkelijkst verf van leidingen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.6K
grasmaaier
10 jaar geleden
Goeie vraag, Dat zou ik ook wel willen weten. De vorige bewoner van mijn huis heeft de leidingen beschildert met goudverf en dat ziet er niet uit. Dat zou ik er graag vanaf hebben.

Het beste antwoord

Voor het schuren moet je de buizen ontvetten. Koop schuurpapier (of schuurpads) op rollen, dat is goedkoper en makkelijk op maat te maken. Begin met grof schuurpapier, knip een stuk van de rol af en wikkel dit om de buis, doe je hand daar strak omheen en schuur met heen en weer gaande bewegingen de buis. Als je het grof weg hebt, dan ga je met fijner schuurpapier aan de slag, hiermee doe je hetzelfde. Als dat klaar is, dan ga je met heel fijn papiertje nogmaals over de buizen, zodat ze helemaal glad worden. Dit is in zijn totaal dus een hele klus. Als niet alle verf hoeft te worden verwijderd, wat het geval is, als de laag er netjes en goed opzit, dan kun je het beste alleen de losse stukken verf verwijderen (dit kun je testen door plakband op de verf te duwen en er weer af te trekken) en de rest licht op te schuren met middelfijn schuurpapier en daarna met fijn schuurpapier.
Maak de buizen daarna stofvrij en je kunt grondverf aanbrengen. Na drogen kun je de buizen lakken.
Als je de buizen niet meer wil verven, dan is het aan te raden nieuwe buizen te plaatsen, de buizen zijn waarschijnlijk al meerdere keren geschuurd/behandeld waardoor ze niet mooi meer zijn zonder lak.

Schuurpads zijn ook handig, dit zijn schuursponzen, je hebt ze grof en fijn, deze nemen makkelijk de vorm van de buis aan en kun je afspoelen onder de kraan als deze vol zitten met stof, zeker voor de laatste keer schuren is dit handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord !

Andere antwoorden (3)

Je kan tinner gebruiken dan wilt het er mischien afkomen of anders gewoon er over heen schilderen als het grond verf is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet te grof schuurpapier gebruiken. heb het hier gedaan met een kleine schuurmachine (zogenaamde muis) en ging prima
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon afbijt gebruiken. Even laten intrekken, waarna het gaat bobbelen en je de oude verf gewoon kan afschrapen met een plamuurmesje. Even naschuren, daarna kan je het beste voorstrijken met een grondverf en dan aflakken.