Is het makkelijk een stopcontact in de meterkast te creëren?

Wij hebben onze meterkast in het portiek zitten, hier zit momenteel geen stopcontact in. Omdat we graag de Toon van Eneco willen hebben we een stopcontact nodig in de meterkast, ik vroeg mij af of dit makkelijk te creëren is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

De hoofdkabel gaat naar de elektriciteitsmeter en vervolgens naar de groepenkast (stoppenkast), van daaruit gaan er meerdere leidingen (groepen) naar verschillende ruimtes in je huis.

Die leidingen zijn pvc pijpen waar 2 of 3 draden doorheen lopen.
- blauw is de nuldraad
- bruin is de fasedraad
- Groen/geel gestreept is de aardedraad (niet altijd aanwezig).

Kies een groep uit (bv de leiding naar je woonkamer) en daar kun je door middel van een T-doos en afsplitsing op maken, waar je een wandcontactdoos (stopcontact) op kan aansluiten. Je kunt natuurlijk niet zomaar zo'n pvc pijp inclusief draden gaan doorzagen.

Maak daarom eerst het deksel van de groepenkast open, kies een groep uit (bv woonkamer) en zet daarvan de schakelaar uit, of haal de stop eruit. Trek eventueel rubber werkhandschoenen aan voor extra veiligheid. Vanaf die schakelaar gaat de bedrading naar buiten via een pvc pijp richting je woonkamer.

Maak eerst die draden in je groepenkast los (losschroeven) en daarna kun je de pvc pijp met draad en al uit de groepenkast trekken. Vervolgens zaag je er zo'n 20 cm en plaats je daar een T-doos en daarop weer een kort stukje pijp naar de groepenkast. Sluit een derde stukje pijp aan op de T-doos, die gaat naar je wandcontactdoos. Verbind de draden van de zelfde kleur met elkaar via lasklemmen. Als het goed is heb je3 maar blauw en 3 maal bruin met elkaar verbonden.

Lastig uit te leggen via tekst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
compliment voor de uitleg. Mij is het helemaal duidelijk. Ik zie het voor me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs ik als vrouw snap het :)!
Al ben ik bang dat ik het niet zelf kan, helaas !
Dankjewel voor je antwoord.