kan je latex mengen met ammonia?

Ik wil mijn plafond verven.
Er zit nogal wat nicotine aanslag op.
(Ik zweer het hierna rook ik voortaan buiten!)
Maar nu zei iemand van de week tegen mij dat ik gewoon wat ammonia door de latex kon mengen, dan zou het beter hechten.

Daar heb ik nog nooit van gehoord. En voor zover ik weet mag je ammonia helemaal niet mengen met wat dan ook behalve met water.

Op Google vind ik er ook niets over.
Is dit advies goed of niet?

10 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
je reinigt eerst je plafond met ammonia, en daarna ga je pas verven, als het droog is
Ritsuka
10 jaar geleden
ammonia in water natuurlijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk, als je het mengt, dat de nicotineaanslag dan als een speer door je latex heen slaat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je goede monodek neemt van Latex of Histor dan dekt dit in één keer.[eigen ervaring]
En misschien overgaan op dampen? ;-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee na deze klus, roken op het balkon :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt janwimpeters,sinds ik niet meer rook maar damp is het niet erg om binnen te dampen want alles blijft schoon en wit,maar ik rookte toch al niet meer binnen sinds een aantal jaren dus ook dampen doe ik buiten.
Ik weet alleen dat het van dampen binnen niet bruin wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien ben je in de war met een andere oplossing. Je kunt latex wel mengen met voorstrijk voor een betere hechting, maar geen latex mengen met ammonia. Wil je een snel en afdoende oplossing, dan wegenverf op het plafond. Dat kan over een bruingerookt plafond en dekt in 1 keer. Gewoon met de roller op de bezemsteel.

Het beste antwoord

Ja je kan latex met ammoniak mengen, naar mijn idee is latex altijd op waterbasis , maar dat heeft totaal geen zin. Als de latex stinkt, door schimmel is het wel verstandig om daar ammoniak in te doen. Dat dood de schimmel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ammonia (amoniak) zorgt idd voor het verwijderen van nicotine aanslag op de witte muren .. maar dit zou ik appart gebruiken en niet in de latex gaan mengen..

Is het alkyd of acryl verf Dat staat wel op de pot (op terpetinebasis of op waterbasis.)

bij alkydverf zal de ammoniak de verf doen schiften en daarmee onbruikbaar maken. De watergedragen verf zou je in een onzichtbaar hoekje nog even kunnen proberen. Als het dan geen rare vlekken geeft wil het waarschijnlijk nog wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige wat je met die ammonia kunt doen is het plafond afnemen, zodat je de nicotine kwijt bent. Maar ik zou het nooit door de latex gooien daar je dan de nicotine oplost en dit dwars door de nieuwe latex-laag heen trekt. Zoveel mogelijk ammonia door zo warm mogelijk water gooien en met een spons je plafond afnemen. En nawassen met zoveel mogelijk emmers schoon water. Hoe meer je er af krijgt des te minder latexlagen heb je aan te brengen. Meestal heb je als je dan een goede dekkende merklatex neemt je plafond in 1 x een wit die je er "puur"opsmeert.
Als het erg vervuilt is afnemen met ammonia en i.p.v latex synthetische verf op terpentinebasis gebruiken.
Synthetische verf isoleert nicotine (lost het niet op, maar drukt het eronder)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou wegenverf nemen. Dat dekt prima over bruingerookte muren en plafonds.