Waarom activeert een aardlekschakelaar op een niet verklaarbare aardlek ?

Een eindgroep van de tuin verlichting wordt uitgeschakeld door de aardlekschakelaar .Aangesloten op die groep zit een wandcontactdoos die door een schakelaar spanningsloos gemaakt kan worden.
Ik heb de schakelaar vervangen door een lasdop en alles is weer normaal.
hoe beredeneer je dit.
De schakelaar is droog

Toegevoegd na 1 uur:
nee het is geen dubbelpolige schakelaar
in de schakelaar is een fase en schakeldraad en een nuldraad die er doorheen loop naar een lasdoos eronder waar de grondkabel is aangesloten.
er zat wel een klein sneetje in de blauwe isolatie.
Het geheel heeft zeker 15 a 20 jaar zonder probleem gewerkt.

Toegevoegd na 10 uur:
antwoord op de laatste reactie ,
het gebeurd spontaan na weer inschakelen van de Aardlekschakelaar na tien minuten,half uur, of direct bij het weer inschakelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Spinrag of andere zooi van kleine beestjes?

Je zegt er niet bij de de aardlekschakelaar eruit sprong op het moment dat je schakelde.
Het zou dus ook iets anders kunnen zijn, dat nu net niet meer genoeg lekt.

Toegevoegd na 9 uur:
Je zou inderdaad verachten dat er geen stroom weg kan.
Kan je het binnenwerk van de schakelaar zien? Ziet dat er netjes uit? Is er vonkvorming geweest?

Let wel dat het om een hele kleine lekstroom kan gaan, kleiner dan 30mA.
Een klein beetje lekstroom is normaal, in een buitengroep is er meestal iets meer lekstroom.
Het zou best kunnen dat alle kleine beetjes elkaar bij die aardlekschakelaar al 25 mA zijn.
Dan blijft er voor die schakelaar maar 5 mA over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe kan ik mij het beste vinden in dit antwoord
Ik ken de werking van de Aardlekschakelaar en misschien hebben de draden door de lasdop meer ruimte gekregen, door de schakelaar komen de draden wat in de verdrukking ik zal het nog eens kritisch bekijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een multimeter hebt kan je misschien wat lekstromen meten, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent anders is het gevaarlijk. Eventueel zou je alle andere groepen die op dezelfde aardlek zitten even uit kunnen zetten, misschien dat de aardlek er dan door de schakelaar er minder snel uitspringt. Maar je moet er maar zin in hebben, ik zou het zelf ook willen weten, maar een nieuwe schakelaar is een stuk minder werk.

Andere antwoorden (3)

Is het een dubbel polige schakelaar?
Zo niet kan de nul draad naar aarde lekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In geval van enkelepolige schakelaar blijft nuldraad aangesloten, ik neem aan dat je beide draden losneemt in de lasdop siruatie, probeer een met de lasdoppen alleen de fase uit te schakelen, heb je dan zelde effect?
Het is moeilijk te beantwoorden. De aardlek reageert op een verschilstroom tussen fase en nul. Je zegt dat je een fase en geschakelde draad hebt lopen naast de nul. En bij een lasdop gaat het goed. Dan zit er in de schakelaar toch iets niet goed. Vervangen lijkt mij de enige optie. Er kan toch vocht zijn ontstaan wat niet direct zichtbaar is. Er moet in ieder geval een lekstroom lopen naar aarde, ofwel vanuit de fase, ofwel vanuit de nul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel waarschijnlijk zit er een draadje los in de wandcontact doos. Kan bijna niet anders. De nul of aarde draad zit los in het contact. En komen tegen elkaar aan. Zodoende kan er stroom weglekken, waardoor de aardlek aanspreekt.
Door warm en koud worden van de draadjes, zet het koper uit en krimpt weer.
Gevolg daarvan is, dat in de loop van de tijd, je schroefjes losser gaan zitten.
Wat betreft de schakelaar en het lasdopje. Dat zou toeval geweest zijn. Normaal maakt dat niks uit. Als de schakelaar werkt. Dan werkt het goed en heeft het niks met de lekkage naar aarde te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helaas de wandcontactdoos had ik al vernieuwd omdat die verdacht was ivm roestvorming