Als ik geen (12 naar 240 volt) omvormer gebruik, kan ik dan 20 x langer aanspraak maken op hetzelfde wattage?

Hallo,
Ik leg het even beter uit: In mijn vakantiehuisje wil ik een autonome zonnepanelen systeem aansluiten (dus niet terugleveren aan het net maar opslaan op een accu).

Ik wil louter apparatuur en verlichting gebruiken wat 12 volt verbruikt (dus geen 240 volt).

Heb ik dan 20 x langer de beschikking over het aantal wattage t.o.v. 240 volt?

Of laat ik het met een voorbeeld vragen:
Als ik een led- of spaarlamp van 12 volt gebruik die 10 watt verbruikt, kan hij dan 20x langer branden ten opzichte van een led- spaarlamp van 240 volt die 10 watt verbruikt?

Ik weet dat het aanbod huisraad/bruingoed/witgoed heeeeeeel beperkt is wat in 12 volt beschikbaar is, maar dat onderken ik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee zo werkt het niet.
Je moet vooral kijken naar Watt's in deze situatie en beseffen dat een omvormer je stroom doet verliezen.
Stel je hebt een accu van 12V en 100AH. Zonder onvormer zou je hier 1,2KWH theoretish uit kunnen halen. Stel je gebruikt een omvormer en daarmee verlies je stroom dan heb je miss nog 1KWH over. Dit betekend dus dat een lamp van 12V en 12W theoretisch 100uur meegaat op de accu zonder onvormer en ongeveer 80 uur op de omvormer.
Een heel huis op 12V aansluiten zal wel lastig worden en ook zijn de spanningsverliezen op zo'n schaal groot. Verder trek je enorm veel ampere's op 12V, dus of het rendabel is om geen omvormer te gebruiken? Ik denk in de praktijk niet, in de auto bijvoorbeeld voor je mobiele telefoon wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, dit is een stuk duidelijker. Ik kwam tot mijn 'theorie' omdat ik vernomen had dat ik 20 accu's van 12 volt parallel moet aansluiten als ik 240 volt wil (zonder omvormer) en probeerde ik het terug te redeneren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap de redenatie, maar zo werkt het ook niet, een accu levert gelijkspanning, een stopcontact wisselspanning. Als je 20 accu's zou aansluiten zou een gewoon apparaat er niet direct op werken. Wat wel kan is een omvormer kopen die van een 12V accu een 230V wisselspanning kan maken. Dat zal wel werken alleen daarbij verlies je dus stroom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Parallel schakelen geeft zelfde spanning maar 20 x meer stroom, serieschakelen geeft zelfde stroom maar 20 x spanning van 1 accu.

Andere antwoorden (2)

Volgens mij kun je voltage en wattage niet in elkaar uitdrukken, dat is net zoiets als hoeveel graden celsius is een vierkante meter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, laat ik het dan anders vragen:
Stel je voor als ik een 12 volts volle accu heb met 100AH ZONDER omvormer (dus alles wat ik daarop aansluit, is 12 volt). Dan heb ik ook dezelfde accu (dus 12 volt, 100AH) MET omvormer (van 12 volt naar 240 volt omvormer), gaat deze accu MET omvormer dan 20x sneller leeg? Ongeacht wattage.
Het aantal Watt blijft gelijk, W = V x A.
Dus als de spanning 20 x zo hoog wordt dan wordt de stroomsterkte 20 x zo klein....
Het aantal Wh (wattuur) verandert niet, hooguit zul je wat extra energie verliezen als je de lage spanning van de zonnecellen met een omvormer naar 230 V wisselstroom omzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Eindelijk het goeie antwoord. Plus.