Aan de vraagsteller : is de egalisatielaag een kunststofproduct of eerder een cementgebonden product. In het eerste geval zou je kunnen trachten week te maken door te verwarmen met warmeluchtblazer. Ik denk wel dat de tegels, zij het nu keramische of cementtegels, best wel wat hitte kunnen verdragen.
Indien het een cementgebonden egalisatielaag is dan vrees ik dat het moeilijk wordt.
Indien je schuurt is het mogelijk dat je her en der door de kleurlaag zit, die bovendien voor verschillende kleuren een verschillende dikte kan hebben. Moest dit toch lukken, dan kun je misschien proberen glad te maken met het type polijstmachines dat wordt gebruikt voor natuursteen-renovatie. Nadeel is wel dat je, zowel voor de keramische als voor de cementtegel intensiek met een granulaatkorrel zit. Dit is nog het meest uitgesproken voor de cementtegel. Het verwijderen van de huid van de tegel betekent misschien dat je de tegel nooit meer volledig glad krijgt. Maar misschien is pollijsten toch het proberen waard.