Onze verwarming is afhankelijk van de thermostaat in het café onder ons, waardoor wij vaak geen verwarming hebben. Weet iemand een oplossing?

Het café en onze woning waren vroeger één geheel, wat nu dus problemen geeft met de verwarming. Als die in het café niet aan staat hebben wij geen verwarming (en helaas is het café niet 24/7 open). Ik hoorde iets van thermostaatkranen maar weet er het fijne niet van. Weet iemand iets om de verwarming apart te kunnen reguleren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (5)

Er zijn programmeerbare thermostaat kranen. Die kan je afzonderlijk per ruimte willekeurig instellen. Punt is dat dan wel de ketel, het systeem regelmatig van heet water voorziet. Als de hoofd thermostaat in het café hangt, zal je continu op aan moeten hebben staan. Dan kan je de individuele thermostaat kranen optimaal gebruiken. De ketel zou wel van het modulerende type moeten zijn, zodat de temp. aan het einde van het systeem meet of daadwerkelijk warmte wordt afgegeven. De ketel tempert dan het vermogen.
Ook kan je een volledig programmeerbaar draadloos systeem instaleren. Kijk mAar eens of dit iets voor jou is. http://m.conrad.nl/ce/nl/product/570855/Draadloze-radiatorthermostaat-set-6-tot-30-C?ref=searchDetail
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is lastig! Het mooist zou zijn om de leidingen zelf te scheiden, maar dit is een kostbaar en vaak ingewikkeld verhaal.
Wat u zegt over thermostaat knoppen kan inderdaad ook!
De cv instalatie moet dan worden voorzien van een weersafhankelijke regeling. Dit zijn voornamelijk elektrische regelkastjes om het maar even simpel te zeggen, en alle kranen zowel in de woning als in het cafe moeten worden voorzien van thermostaatknoppen/kranen
Deze regeling wordt dan niet meer aan de hand van de ruimte temperatuur geregeld, maar door de buitentemperatuur!
En iedere radiator kan dan appart worden geregeld!
Ik weet toevallig dat bij een instalateur dit met +/- 6 radiatoren al gauw tegen de 1000€ aanloopt!
Als alternatief en afhankelijk van de bestaande themostaat zou je in de woning ook een thermostaat kunnen bij plaatsen zodat he de cv vanaf 2 punten kan regelen!
Nadeel is wel dat je dus alleen kan bepalen wanneer de cv aan is en niet altijd de cv uit kan zetten als de ander hem ook heeft aanstaan!
Dit kan niet met een nefit thermostaat
Of een modulerende thermostaat van honeywell omdat deze thermostaten elkaar dan gaan tegenwerken en er niks meer werkt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op elke radiator een thermostaatkraan (dus in cafe en woning) en de thermostaat op 25.

Afhankelijk van hoe de leidingen lopen kan per 2 of meer radiatoren één kraan.
Zo zijn er veel meer opties, maar allemaal afhankelijk van wat het mag kosten en van hoe alles nu ligt.

Een beetje investeren kan veel geld voor energie schelen, dus wel de moeite.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eneco wordt sowieso wel blij door dat cafe, bij de meeste staat de deur veel open.. Maar je hebt gelijk, een goed systeem heb je er vaak snel uit omdat het zuiniger is.
Je kan 2 thermostaten gebruiken die alletwee dezelfde ketel aansturen en elk een klep die zich bevindt op de toevoer/afvoer van de aparte zones.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als er maar 1 aansturings-aansluiting is op de ketel, dan misschien even de handleiding lezen van de thermostaat of deze in parallel mogen aangesloten worden. Anders kan je ook gewoon 2 diodes er tussen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Maar of het kan (zonder veel installatie werkt) is afhankelijk van hoe de buizen nu liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Dat kan nog heel wat roet in het eten gooien!
Om dit probleem op te lossen moet allereerst de CV ketel van een weersafhankelijke regeling met buitenvoeler voorzien worden. Elke moderne (modulerende) ketel kan zonder probleem van een dergelijke regeling voorzien worden.
Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
- Alle radiatoren worden van al dan niet van klok voorziene thermostaatkranen voorzien. Echter, meerdere thermostaten in één ruimte kunnen elkaar hinderijk gaan beïnvloeden.
- De radiatoren in de grote ruimten worden voorzien van regelkranen met motorbediening. De motoren worden radiografisch aangestuurd door centrale thermostaat.
Alle ruimtes zijn dan onafhankelijk van elkaar te regelen. Nachtregeling kan door de weersafhankelijke regeling voor he hele gebouw geregeld worden.
Dergelijke systemen zijn bij de Nederlandse installateurs vrijwel onbetaalbaar, bij Conrad koop je voor een paar honderd Euro een prima werkend systeem.