Waarom zou je grondverf niet mogen verdunnen?

Ik heb een pot grondverf gekocht (terpentinebasis) en nu staat er op de pot dat ik hem niet moet verdunnen. Ik heb dat voorheen altijd gedaan, de verf strijkt dan veel makkelijker uit. En volgens mij stond dat voorheen ook gewoon op de pot. Waarom is dat veranderd? Zodat ik meer verf moet kopen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Dat mag niet meer, omdat dit slecht is voor de portemonnee van de fabrikant. Grondverf verdunnen met 5 tot 10% op kaal hout is juist beter, omdat de nerven van het hout daarmee opgevuld worden, wat een glad resultaat geeft. Bij ons bij de bouwmarkt wordt dat nog gewoon geadviseerd toch te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als grondverf wordt verdund hecht het slechter aan het oppervlak, waardoor je eerder toe bent aan een nieuwe verfbeurt. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat grondverf op terpentinebasis best mag worden verdund met terpentine of andere oplosmiddelen. Niet teveel, met mate. Zal dan iets beter uitstrijken. Ik vermoed dat het niet meer op de pot staat omdat ze denken dat de consument liever kant en klare producten koopt, dus niet moet gaan mengen of zo.
10 jaar geleden
ik weet van een bevriend schilder dat hij zelf grondverf maakt van oude onverkoopbare lakverven.
Hij doet dit door de grondverf te verdunnen met terpentijn. Ja is dus mijn antwoord, je kunt het gerust verdunnen, maar als het te dun is zul je twee keer moeten gronden voor het aflakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verf word gemaakt volgens een special recept en daar is voldoende oplosmiddel voor het gebruik aan toegevoegd, het verdunnen van de verf met extra oplosmiddelen maakt de verf niet beter, vergelijk het met een op koffie waar je een scheut water aan toevoegd die word er ook niet beter van.
goede verf hoeft niet verdund te worden, en het is geen truc van de fabrikant om meer verf te verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja, maar hij is te dik om goed uit te strijken... dus werkt heel onprettig..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan moet je langer roeren nieuwe samenstellingen van verf maken dat je door langer roeren de verf beter strijkbaar maakt
ronron1212
10 jaar geleden
+ Je antwoord is goed
Laat de grondverf eerst gewoon op kamertemperatuur komen en dan pas kan je zien of deze eventueel nog iets verdund mag worden nadat je deze eerst goed opgeroerd hebt(van de bodem af naar boven).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe zie je of deze nog verdund mag worden?
Grondverf is meestal al verdund, zou je het nog meer gaan verdunnen ( verschralen) dan is de hechting van de verf die er na komt, niet voldoende.
Je kunt het wel verdunnen met Owatrol olie, maar dan verdun je het niet echt ( slechter) maar je maakt de verfkwaliteit aanzienlijk beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegenwoordig is verf goed te smeren zonder te verdunnen ,gewoon even goed oproeren zoals Arie 1956 zegt.