Hoe krijg ik gebruikt steigerhout mooi glad (om bed van te maken)?

Mijn vader is voor zijn kleinzoon een bed aan het maken van gebruikt steigerhout. Het ziet er echt super mooi uit, maar als je het bed voelt is het nog erg ruw en ik denk dat het met een klein kind erin niet helemaal veilig is wat splinters betreft. Hij heeft het hout al proberen te schuren, ook met staalborstel maar het blijft splintertjes afgeven. Iemand een idee hoe we het hout wel mooi glad krijgen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

Eerst met een bandschuurmachine met een grove korrel (bijvoorbeeld 60)
Daarna steeds minder grof, je kan zo fijn gaan als nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het hout 2 keer met blanke lak aflakken. Tussen de 2 laklagen het hout nog licht opschuren.
Na de 1e keer lakken komen er nog kleine houtvezels omhoog te staan. Door tussen de 2 lagen te schuren, haal je deze weg. De 2 laklaag zorgt voor een (relatief) vlakke en gladde plank.