Hoe kan ik kneedbaarhout met blanke lak behandelen?

Heb iets gemaakt van vurenhout voor mijn kleinzoon heb de schroeven verzinkt en andere groefjes en oneven heden met albestine vuren kneedbaar hout dichtgemaakt en mooi geschuurd ziet er goed uit .Maar nu komt het probleem heb het met blanke lak gespoten (spuitbus aktion) nu komen alle naden en opvullingen echt overdreven in een vieze kleur tevoorschijn. Heb vervolgens met andere lakken geprobeerd .Ook ander kneedbaar hout .Ook met zaagsel en lijm of lak kneedbaar hout aangemaakt .Wat nu ik ben einde raad. Nog vakbedrijven en Albestine konden mij geen antwoord geven waar ik wat aan heb. hoe behandel ik dat vurenhout zonder dat het kneedbaar hout zo vies zichtbaar word Alvast bedankt Gr. Jos Gulpen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

u zoekt de lichtste kleur( van het merk dat de lichtste kleuren) heeft,meestal naturel,en meng daar een witte substantie doorheen,totdat u de goede kleur heeft.dat beoordeelt u pas na drogen en lakken,dus proefjes maken.Bij Albastine de witte plamuur van albastine.

u kunt zelf een mengsel maken van houtlijm-gips-gesso en een lichte kleurstof zoals in dit geval (wateroplosbaar)koffie of thee.

ook witte acrylverf kunt u bijkleuren met waterverf of koffie/ thee.

voor alle oplossingen geldt,proefjes maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heel erg opvalt in de behandeling die U doet is,je smeert de gaatjes dicht met vloeibaar hout,maar die gaatjes zijn egaal en het hout daar zitten nerven in.
Bij ons bedrijf maken wij de gaatjes dicht,en maken met een mesje de nerven er in.
Die lopen dan door in de nerf van het hout,dan is vloeibaar hout al veel minder opzichtig.
En verder inderdaad eerst proefjes maken, dan pas aan het grote werk.
burgos
10 jaar geleden
Het is moeilijk in te schatten welke kleur het hout word als je het gelakt hebt. Daarom ook moeilijk om een goed kleur kneedbaarhout te vinden. Ook naar langere tijd zal het hout verkleuren in de zon en het kneedbaarhout niet mee verkleuren. De beste oplossing is om de schroeven iets verder te verzinken er en proppen in te slaan van hetzelfde hout als waar het werkstuk van gemaakt is. Dan zal het ook mee verkleuren en niet anders reageren op de lak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
na één keer lakken het geheel met een nitro beits iets kleuren en dan aflakken