hoe voorkom je dat je draagbalken verder rotten?

Wij zijn bezig ons pas gekochte huis te verbouwen en op te knappen. Nu bleek uit het bouwrapport dat ons dak van het schuurtje stuk is door klimop, waardoor het houten dak flink nat is en houtrot heeft hier en daar. Nu willen wij eigenlijk eerst andere projecten opknappen met hoge urgentie zodat we kunnen sparen voor het opknappen van het schuurtje. Maar we willen natuurlijk niet dat de draagbalken in het dak worden aangetast, dan zou het wel een héél vervelend en prijzig klusje gaan worden. Weet iemand hoe je het beste kunt tegengaan dat de draagbalken aangetast worden zonder teveel kosten te krijgen, zodat we in het voorjaar het dak kunnen vernieuwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor de hout rot zijn al antwoorden gegeven , maar ik kan je wel een kosten besperende tip geven , koop 2e hands sloopbalken bij een 2e hand bouwmaterialen zaak , op internet zijn er genoeg te vinden , maak een lijstje wat je nodig hebt en bel zo'n bedrijf op en vergelijk de prijs , en wees niet bevreesd over de landsgrenzen te kijken , kan een hele hoop geld schelen suc6

Antwoorden (4)

Allereerst moet je zorgen dat de bestaande rot wordt gestopt. Hier kun je houtrotstop voor gebruiken.

Zorg er daarna voor dat het hout wordt beschermd tegen vocht. Zorg voor goede dakbedekking, zodat er geen water meer bij het hout komt en dus ook niet bij de balken.

Toegevoegd na 1 minuut:
je zou er voor kunnen kiezen om het hout, nadat de rotte plekken zijn behandeld met houtrotstop even flink in de smeren met rode menie. menie werkt vochtafsluitend.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Menie heeft alleen zin aan de natte kant,
dat zou betekenen dat alle dakbedekking eraf moet. Dat willen ze pas in het voorjaar gaan doen. Aan de droge kant menie erop sluit vocht dat er nog inzit op, dat zorgt juist voor rot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het dak ligt op de rottende balken, het meeste vocht zit tussen de onderkant van het dak en de balken, daar kan je dus nooit bij, dus heeft houtrotstop en menie geen enkele zin, want je kan er nooit bij komen en het lekke dak blijft er voorlopig nog op zitten!
Zorgt dat alles droog wordt en blijft en zorgt voor ventilatie in de schuur zodat alles sneller kan drogen.

Smeer het aan de droge (onderkant) nergens mee in, alles wat je erop smeert zorgt dat vocht langer in het hout blijft.

Een bouwzeil is waarschijnlijk de eenvoudigste tijdelijke oplossing.
Ideaal maak je het zo dat er tussen bouwzeil en dak ruimte blijft voor ventilatie.
Bij een platdak zou ik een schuin dak maken.
Even wat 2e hands hout (op marktplaats) zoeken.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik bedacht nog wat:
Als het echt een vochtige boel is, dan zou ik alles eraf slopen wat er sowieso af moet.
Dan droogt de rest makkelijker en beter, afhankelijk van de constructie droogt het anders misschien nauwelijks,
komende week wordt het hier een goeie week voor.

Je tijdelijke dak moet dan wel goed worden..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je vraagt iets wat onmogelijk is.
Wachten met een nieuw dak tot het voorjaar, betekent, dat het rotten zelf, gewoon door gaat.
Rottende balken zijn doordrenkt met water, maar ook de muren waar die balken in zitten of op liggen.
Een waterdicht zeil over je schuurtje gooien, versnelt alleen maar het rotten, omdat het vocht onder dat zeil nu helemaal niet meer weg kan.
Schimmels en zelfs paddenstoelen vinden dat heerlijk om flink te groeien.
Want dat is rotten ook eigenlijk, een schimmelwoekering in het natte hout en dat kan heel snel gaan.
Bijna zeker moet je de balken al vervangen voor nieuwe, omdat de plaats waar de balken in de muur zitten, op die plaats ,het snelst rotten.
Dag en nacht de schuurdeur open zetten kan mogelijk nog iets helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon voorlopig niets aan doen en in het voorjaar het dak en de draagbalkconstructie slopen en vervangen..
Waarschijnlijk is dit gewoon een dak waar een vergane bitumen laag op ligt die verrot is. En dat is het bedriegelijke omdat er tussen die bitumen en het dak hout ook al vocht gelekt zit waardoor dit grotendeels verrot is. En die aantasting is al een jaar of wat bezig op die balken. En de nieuwe balken goed in de menie zetten en vooral de koppen waar deze met het steen in aanraking komen.