hoe kan ik weerstand meten op een groep?

ik wil graag weten hoeveel weerstand er op de groep staat om te kijken hoeveel apparaten er nog op kunnen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou de stroom (ampere) of vermogen (watt) meten. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Live weerstand meten, dus met de spanning erop, is alleen mogelijk met speciale zeer kostbare shunt meetapparatuur.
Het antwoord van Arie 1956 is het meest bruikbare om de restcapaciteit van een groep te bepalen.

Antwoorden (3)

Als ik zoiets wil weten maak ik een schematische tekening met alle waardes, zo kun je het gemakkelijker uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weerstand meten op een groep is niet mogelijk.
Het enige wat je kunt doen is het vermogen van elk apparaat delen door de spanning.

Voorbeeld.

Een apparaat gebruikt een vermogen van 2300 watt bij 230 volt.
Die 2300 watt deel je door de spanning van 230 volt en dan kom je uit op 10 Ampére.
Als je dat op een groep aansluit die met 16 ampere afgezekerd is ,houd je 6 ampere over. Die 6 ampere vermenigvuldig je met 230(volt) dan kom je uit op 1380 watt.
Dus op die groep kan je nog een ander apparaat aansluiten dan minder dan 1380 watt verbruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een groep kan je 4000 watt aansluiten. Om te bepalen wat je op een groep kunt aansluiten, is het alleen zinvol naar de grootverbruikers boven 1000 watt te kijken. de rest staat toch nooit tegelijk aan en verbruikt zelden bij elkaar meer dan 1000 watt. Maken grootverbruikers kans regelmatig tegelijk aan te staan, zet ze dan op een aparte groep. Dat geldt vooral voor de hele grote verbruikers als wasautomaten, wasdrogers, ovens en elektrische kachels.
Ga je bijvoorbeeld in een theatertje een boel verlichting aansluiten, dan moet je gewoon gaan optellen.