Hoe verwijder ik een schroef uit hardhout?

Hoi allemaal,
Ik probeer verschillende schroeven uit een hardhouten balk te verwijderen. Maar het lukt me niet. De schroeven zijn nieuw, dus daar ligt het niet aan. De schroeven zitten gewoon heel vast.
Ik heb geprobeerd ze met een 18v accuboormachine los te draaien. Dit lukt alleen met een paar schroeven die redelijk hoog zitten. Een paar kreeg ik er uit door de boormachine op klopstand te zetten, maar dan brak de schroef vaak in het midden en bleef dus alsnog vastzitten.
De balk mag ik niet compleet slopen. Ik kan wel een paar gaatjes om de schroef heen boren als dat nodig is.
Op het plaatje de soort schroef die is gebruikt.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Je moet de boor niet op kloppen zetten maar gewoon op terug draaien.Niet op indraaien.
redhouse
5 jaar geleden
Schroevendraaier op schroef plaatsen, flinke tik met een hamer.
Wil het nog niet, rest alleen uitboren.

Antwoorden (3)

Als de je het hardhout intact wilt laten dan kan je ze uitboren of je kan hen uittrekken met een klauwhamer maar probeer eerst de schroef op druk te steken met dat bedoel ik dat je u schroef in een bepaalde positie steken dat de schroef goed gekneld zit
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Hoe kan je hem eruit trekken met een klauwhamer als de schroef weggeschroefd is in het hout? Als deze al breken met terugschroeven dan breken ze zeker als je gaat klauwen.
Geef eerst (met een hamer en drevel) een flinke klap op de kop van de schroef. Vaak is dat net genoeg om de schroef los te "schrikken".
jc54
5 jaar geleden
Een beetje WD-40 erop spuiten, even laten inwerken. Als het hout nog geschilderd moet worden dan daarna wel schoonmaken, anders hecht je verf mss niet goed op die plek
(bijv. met St Marc).