Als ik gipsplaten op een muur lijm zet ik dan lijm op de gipsplaat of op de muur?

Ik heb al diverse sites bekeken en op sommige site zetten ze de lijm op de muur en op andere sites op de gipsplaat. Wat is nu wijsheid? Of maakt het gewoon geen fluit uit.
En is het dan nog handig om er voor de zekerheid nog een paar schroeven met pluggen in te zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is je muur wel vlak, niet dat je een ongelijke wand krijgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die muur is vlak, er heeft voorheen behang opgezeten.

Het beste antwoord

Het hangt helamaal af van het resultaat wat je wilt bereiken.

Wil je een wand op een snelle manier redelijk vlak maken en daarna afwerken met stuc, dan zou je er voor kunnen kiezen om de gipsplaten op de nadergrond te verlijmen. Houdt dan wel rekening met in ieder geval het volgende: De ondergrand zal niet geheel vlak zijn, je zult dus veel lijm nodig hebben om goed te verlijmen; zorg ervoor dat je zowel de plaat en de muur behandelt met een primer tegen het zuigen van de ondergrond.

Wil je een nette en strakke afwerking dan zou ik kiezen om de gipsplaten te bevestigen op een houten regelwerk. Met dit regelwerk kun je de onvlakheid van de ondergrond op een goede manier wegwerken en er zo voor zorgen dat je uiteindelijke afwerking er recht en strak uitziet.

Als je besluit om een regelwerk te maken, maak dan gebruik van een lange waterpas en steldraden langs de muur om te kunnen zien hoeveel je moet uitvlakken.

Succes,

Robert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou zelf de lijm op de muur zetten. Je hebt dan meer controle over welk deel van de muur de lijm ontvangt (Droge, vaste delen van de muur kiezen).

Als de schroeven & pluggen het verschil moeten uitmaken dan kan je beter helemaal niet lijmen, maar een lattenframe op de muur zetten en daar de gipsplaten op verschroeven. Dat is zowieso eenmooiere manier, m.i. Maar om te zorgen dat de plaat niet van de muur valt tijdens het drogen zou je dat kunnen doen. Je kan ook te plaat tegen de muur 'Stukken' met zhuine balkjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanx, die had ik inderdaad ook gezien
Het maakt niet uit waar je de lijm smeert, het is wel belangrijk dat je de gipsplaten goed aandrukt, dan komen ze het best vast te zitten en dan heb je ook geen spijkers en schroeven nodig.
jc54
14 jaar geleden
Onze bouwvakkers deden smeerden de lijm op de muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooi linkje over gipsplaten monteren op een ondergrond.
http://www.brico.be/wabs/nl/bouwliefhebber/1633/raad-van-de-maand/gipsplaten-tegen-de-muur.do
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
De lijm wordt op de plaat aangebracht. Gebruik ca. 4 kg. per m2.