Is een fietsketting zonder sluitveertje in te korten?

Zoals op de foto (zie bijlage) te zien, heeft mijn fietsketting een "sluitingspunt". Ik wil mijn fietsketting inkorten, en daarom de vraag: is dit los te maken? En zo ja, hoe?

Dit is namelijk geen "normaal" systeem met een sluitveertje en afdekplaatje. En (hoe) kan ik de ketting dan ook weer sluitend maken?

(P.S. Het gebruik van een kettingpons is mij bekend)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Mijn man gebruikt ook altijd deze sluitschakels. Je moet de ketting links en rechts van de schakel naar elkaar toe duwen en dan kun je de schakel eraf halen. Na verwijdering van de overbodige schakel(s) d.m.v. de kettingpons kun je deze sluitschakel weer terugzetten. Kettingeinden naar elkaar toebrengen, schakel ertussen, goed uit elkaar trekken en hij zit weer!
("Het is wel even een gepiel", zijn mijn man's woorden...)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook, maar dan moeten er toch twee van die schakels zitten en dan zou je dus door de ketting heen moeten kunnen kijken.
Nog steeds grote kans dat je gelijk hebt.

Andere antwoorden (2)

U dient te allen tijde een sluitveertje te gebruiken nadat u de ketting heeft ingekort met een kettingpons.
Een onderdeel die u terug wilt gebruiken van de ketting blijft niet vastzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de ketting (of met de hele fiets) naar de fietsenmaker en een passend sluitveertje en afdekplaatje kopen.

Dan met de kettingpons aan de gang.

Maar ben je niet aan een nieuwe ketting toe, zo duur zijn die niet en een beetje zonde om geld aan een oude ketting te gaan besteden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Over de foto:
Wat je ziet is een sluitveer/afdekplaat.
Als je hier een schroevendraaier achter steekt dan wrik je hem er denk ik zo af.
Dan is het alleen de vraag of ie nog een keer te gebruiken is.