Is het verstandig om gipsplaten tegen net met roodband-behandelde muur te lijmen?

Ik heb in de keuken tegels van de wand afgehaald en wilde een kant van de want met gipsplaten afwerken. Maar muur was ruw/ongelijk, daarom heb ik met roodband de wand vlak gemaakt. Nu heb ik 12 mm ruimte om gipsplaten tegen aan te zetten (wil ook wat pluggen in voor het geval dat) en later 3 mm stuken.
Mijn vragen:
Hoe lang duurt tot het aangebrachte roodband droog is?
Moet ik de gipsplaten tegen aan lijmen of gewoon roodband gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Drogen kan even duren, is ook afhankelijk van de dikte, soms wel 2 weken.
http://forum.fok.nl/topic/850905
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het nut van gipsplaten over roodband plakken als die muren mooi vlak zijn ?

Antwoorden (4)

Ik zou de gipsplaten nieten of schroeven, de achterkant is niet sterk genoeg om de hele plaat te houden. Je kunt daarna de gaten plamuren om het onzichtbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou de achterwand niet sterk genoeg zijn?
Als die rotband er goed op zit kan het heel veel hebben.
ronron1212
10 jaar geleden
Nieten zal niet werken
Het is goed droog al de muur wit is kan een tijdje duren licht aan hoe dik je gesmeert hebt, ik zou zelf geen gipsplaten er tegen aan maken je hebt nu een vlakke muur en daar kun je makkenlijk pluggen in boren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de gips helemaal wit is, kun je met Perlfix van Knauf de gipsplaten plakken. Met een lijmkam (1cm kam) de muur insmeren, gipsplaat er tegen en met een plaatje van 30 bij 30 cm klop je de plaat gelijk en waterpas. Daarna afwerken volgens het boekje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die stucplaten (speciale voor in natte ruimten neem ik aan) moet je nu dus alleen toepassen omdat je uitgevlakt hebt met roodband.