Kun je zelf een laadpaal (voor een auto) installeren?

Ik overweeg een Opel Ampera in de aankoop zit de installatie van twee laadpalen. De tweede paal wil ik in het buitenland hebben, maar zo gek is Opel natuurlijk niet. Kan ik die tweede paal zelf installeren of moet dat uitbesteedt worden?

paulus811
10 jaar geleden
1.3K
Antoni
10 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik om te beginnen informeren bij Opel of het misschien wel kan, dat installeren in het buitenland. Opel is een internationaal merk en een internationaal opererend bedrijf, waarom zou het niet kunnen?
paulus811
10 jaar geleden
Dank Antoni voor je reactie. Je hebt gelijk dat ik het altijd kan vragen, maar omdat de Nederlandse Opel importeur de installatie uitbesteedt aan een Nederlands bedrijf, denk ik het antwoord al te weten. Maar ik zal idd kontakt met ze opnemen als de Ampera over twee maanden nog steeds op mn lijst staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo ingewikkeld zijn die dingen niet,
maar zonder te weten welke paal je krijgt is daar geen zeker antwoord op te geven.
En of jij dat kan, hoe kunnen wij dat weten? ;-) ps. korting vragen als je er een zelf installeert?
paulus811
10 jaar geleden
Jackd, dank voor je reactie. Ik snap dat jij niet weet wat ik wel en niet kan, maar wat ik bedoel is of het een doe het zelf klusje is op het niveau 'tuinverlichting aanleggen' of zit dit in de categorie 'groepenkast vervangen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik kon vinden bestaat er voor de Ampera ook een snoer de rechtstreeks het stopcontact in kan.
De bijgeleverde laadpaal zal vast geen snellaad functies o.i.d hebben, krachtstroom lijkt me dus niet nodig. Mijn beredeneerde gok: niveau tuinverlichting.
(hoewel een groepenkast soms minder werk is :-)

Antwoorden (2)

Als ik mij niet vergis neemt de lader bij vol vermogen maximaal 5 Amp uit het net bij 230 Volt. De laadpaal kan dus eventueel voorzien worden van een aansluitkabel 3 x 2,5 met een stevige randaarde stekker. De stekker kan op elk willekeurig stopcontact met randaarde worden aangesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het om een laadpaal deze is aan de openbare weg. als hij op je eigen grond is spreek je van een kontaktdoos of in de volksmond een stopkontakt. Dit laatste is makkelijk zelf aan te leggen.Met een stuk grondkabel en een paal met stopkontact.Echter een laadpaal op de openbare weg moet door een erkent instalateur.Maar meestal geeft de gemeente subsidie. vraag maar aan opel wat ze verstaan onder een laadpaal door hun betaald. groeten