Hoeveel procent werkt laminaat?

Ik heb regelmatig laminaat gelegd, en altijd zo'n 1cm van de muren afgezeten, want laminaat zou werken. Nu weet ik niet hoeveel plastic (de vastgelijmde toplaag) werkt, maar ik heb volgens mij nog nooit een millimeter werking gezien. Dat zou je toch moeten zien bij een plakplint, zou je zeggen.

Hoeveel procent werkt laminaat? Een strook van 8 meter (en die heb ik thuis) en een opening van 2x1 cm geeft dus 2/800ste, oftewel 0,25% speling. 2x1 cm op 1 meter (een gang) geeft 2% speling. Dus wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van de temperatuur een de vochtigheidsgraad.

Als je het laminaat een paar dagen laat acclimatiseren dan zal er nauwelijks verschil zijn.
Vooral leggen in een droge koele ruimte is link als het daar warm en vochtig kan worden.
Ook de soort verschilt, hout werkt meer dan een multiplex en dat werkt weer meer dan mdf of hdf.

Meestal zal 1 mm speling al genoeg zijn, maar dan gaat het af en toe fout: 1 cm is veilig en een stuk makkelijker leggen.
Als er meer werking zou zijn zouden de plakplinten eraf springen of open gaan staan.