Hoe bescherm ik het beste een houten plank die op 7 cm boven de gaskachel moet hangen?

de vensterbank zit vlak boven de kachel, en er moet gewoon een plank boven anders roostert onze kat zichzelf.

Maar, de plank wordt te heet. Nou zit er al radiatorfolie onder de plank, maar we vinden nog steeds dat de plank te heet wordt.

Wat zou u daar aan doen?

Toegevoegd na 5 minuten:
* het hout wordt zo heet dat we dadelijk last hebben van spontane ontbranding....
Daar willen we iets aan doen, maar WAT is de beste oplossing?

Toegevoegd na 1 uur:
* de kat ligt NIET op die hete plank, maar zal er onherroepelijk op willen springen. dat kan ik niet voorkomen, dat is het nou juist.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een plank niet altijd van hout?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neu, tegenwoordig heb je karton, plastic, metaal, steen... (had ik ook niet aan gedacht hoor.. ) maar als ik een plaat graniet als vensterbank gebruik...
hm, je hebt gelijk, dat noem je dan geen plank meer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aantal woningbranden in Nederland per jaar zo rond de 12000.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh.

Het beste antwoord

Gezien het gevaar voor brand zou ik er helemaal van af zien.
Zeker als je een thermostaat kachel hebt, als er dan met koud weer, een raam of deur wat langer open blijft staan, gaat de kachel zo hoog mogelijk branden en is brand niet ondenkbaar!!

Toegevoegd na 34 minuten:
Leg een paar beton tegels op je kachel, je kan hele mooie op een tuincentrum kopen in alle kleuren en met siergrind, zijn ze te breed, dan kan je met een slijpschijf er makkelijk een stuk van af slijpen.
Laat de tegels wel een stuk over de kachelrand steken.
Door de tegels , kan het hout nooit meer oververhit raken en de kat zit lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heb ik dus een geroosterde kat, want die springt op de kachel... wat moet ik er dan boven hangen Ed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goed advies Ed, zo'n kachel slaat inderdaad nog wel eens aan op een onverwacht moment. Ik denk dat de kat het vanzelf wel afleert als het hem/haar te heet onder de voeten wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed. Dan maar jammer voor de kat. Brandgevaar weegt toch niet op tegen een kat die lekker warmpjes wil liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kat wil daar helemaal niet liggen. het gaat erom dat hij, ALS hij erop zou kunnen springen, per direct blaren op zijn poten zal hebben. DIrect. ik wil hem dus beschermen. Ik ga hem niet eerst zich ernstig laten verbranden om hem te laten ontdekken dat het heet is.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik vind het idee van loenie wel goed, is het geen idee een aantal keteltjes op de kachel te zetten, met water gevuld?
zodat de kat geen ruimte heeft om te springen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Een kachel straalt in alle richtingen. Die kat zal vooraf wel in de gaten hebben dat het op die kachel te heet is om er te kunnen staan of zitten. Mocht je daar toch aan twijfelen, stook de kachel dan eerst een week of twee matig. Zodanig dat de kachel/vensterbank pijnlijk heet wordt, maar niet zodanig dat de kat daar meer dan een uurtje last van heeft. In die eerste twee weken leert de kat het af om boven de kachel te gaan zitten/staan/liggen. Daarna kun je de kachel veilig opstoken. Echter, Eds waarschuwing voor brandgevaar zou ik zeker ter harte nemen! Minimaal een rookmelder op niet al te grote afstand van die kachel! Wellicht ook een CO-melder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind al jullie tips handig, en neem ze ter harte... we gaan er even over peinzen welke oplossing het beste is voor ons. Waarschijnlijk een combinatie van vensterbank drie centimeter omhoog, schuine metalen plaat eronder, en een ander soort plank of hitteschild.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee Ed, die tegels! dat is een bruikbaar idee hier. De kachel KAN en MAG niet verplaatst worden... de vensterbank zit echt kort op de kachel, en deze plank dient al als beveiliging... maar die tegels of metaal er bij tussen is ideaal vermoedelijk.

Andere antwoorden (7)

Een kussentje erop leggen waar de kat altijd zit???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan vliegt nog steeds de plank in de fik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wellicht het kussentje en de kat ook, dat kan nooit goed zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, heb ik je verkeerd begrepen, dacht dat je het te warm voor de kat vond. Mijn verwarming zit op ongeveer dezelfde afstand maar mijn vensterbank wordt neit overmatig heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je even een plusje gegeven ter compensatie YviB. Ik weet niet of jij een centrale verwarming hebt, die wordt warm, maar niet heet genoeg om een kussen te doen ontbranden. Een gaskachel daarentegen kan wel voldoende heet worden voor zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je mlodewijk! Ik heb idd cv en hoewel ik het de 30 jaar hiervoor niet gehad heb denk ik toch kennelijk al dat iedereen cv heeft. Idd met een gaskachel is het een heel ander verhaal!!!
Een schuine metalen plaat in een hoek van ongeveer 45 graden tegen de onderkant van de plank bevestigen. Zo kan de warmte gekeerd worden en wordt de plank minder heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt eventueel een metalen plaat van 1 á 1,5 mm onder schroeven, waarbij je tussen de plaat en de plank een sluitring op de schroef plaatst. (Zo blijft de plaat 'vrij'van de plank)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aluminium-folie daar maken waar het het heetst wordt aan de onderkant met punaises en een kussentje aan de bovenkant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De poes zoekt een warm plaatsje maar is heus niet zo dom te blijven liggen tot ze in de hens vliegt.
Maar als het zo is als beschreven in de toevoeging dan is het aan te bevelen de kachel daar weg te halen danwel de vensterbank een eind omhoog te doen. Daar komt dan nog bij dat er ook iets misgaan kan met de kachel wat net onder de vensterbank toch echt heel gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De veiligste oplossing is m.i. de kat leren op een andere plek te gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg er een hardstenen of granieten vensterbank in
deze zijn niet echt duur en ze vliegen niet in de brand
en voor de kat leg je er een lekker kussentje op
je moet geen speksteen gebruiken want die geleid de warmte wel heel goed