Kun je los latend behang plakken of beter helemaal verwijderen?

De vorige bewoners in mijn nieuwe flat hadden de vloer er helemaal uit gehaald en ook de plinten die ze aan de muur hadden bevestigd, nu zag ik dat het behang aan de beneden kant van de muur los aan het laten is, hoe verhelp ik dit het beste?

kan ik dan gewoon wat behanglijm erop smeren en dan weer aan de muur plakken of beter het hele behang los halen? ik wil de muren graag verven en als het mogelijk is gewoon over het behang heen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Lijmen is goed te doen, Overtuig jezelf er wel van dat de rest van het behang goed verlijmd is, Blazen en oneffenheden zal je door het aanbrengen van latex over het algemeen sterker zien, omdat latex eenkleurig is en weinig breking van het licht op de muur geeft.
In eerste instantie zullen blazen -die tijdens droging na aanbrengen van het oorspronkelijk behang- zichtbaar waren nu ook weer zichtbaar worden. Deze trekken voor 99,9% na droging van de latex weer weg. (schrik hier dus niet van)
Dus...als het behang over het algemeen strak verlijmd is, ja. Twijfel je aan de kwaliteit van het verlijmen, nee.
Als je de muren twee maal met latex afwerkt, kan je ná de eerste keer altijd nog wat plamuren (muurvuller) of kitten (acrylaatkit) voor een nog strakker resultaat.

Toegevoegd na 21 minuten:
Om lelijke overgangen bij de plinten te voorkomen kan je er ook nog voor kiezen een hogere plint te monteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je kan het gewoon weer lijmen met eventueel kant en klare behanglijm
smeer eerst de muur een beetje in en even laten drogen daarna het behang en het plakt weer tegen de muur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk om het behang eerst vast te lijmen met gewone behanglijm. Ook kun je het daarna verven, maar let op! Sommige wat goedkopere behangsoorten kunnen loskomen van de muur! Of je verft er een toplaag velletje vanaf. Eerst vast plakken en dan een stukje proberen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt los latend behang beter helemaal weghalen en opnieuw doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De loszittende stukken behang gewoon weer vastlijmen, met behangplaksel! Wel ff 1 of 2 dagen wachten voordat je over de gelijmde stukken heen gaat verven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed werk wil maken en zonder risico dat het behang los laat na het verven, kun je het behang beter helemaal verwijderen. Hiermee ben je sneller klaar,neem een emmer warm water, bevochtig het behang goed met
een borstel of spons, laat het water goed intrekken, desnoods herhalen. Hierna kun je het behang goed verwijderen. Vervolgens eventuele gaatjes dichten met een vulmiddel of roodband. Hierna kun je de muren schilderen met muurverf , latex of wat je zelf wil.
Kijk wel naar gebruiksvoorschrift van het te gebruiken
product. Het beste motto!(beter goed werk dan half werk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal onder het behang door een plamuurmes, en spuit er dan dan wiite houtlijm op waterbasis onder.
Druk/wrijf het dan met een vochtige doek goed aan, en verwijder tegelijkertijd met dezelfde doek de vrijgekomen lijmresten!
Je zal zien het werkt perfect ,en echt beter dan behanglijm.
Succes