Waarom blijft pluche stof vastzitten in de naaimachine?

Ik gebruik sinds kort de naaimachine van mijn overleden schoonmoeder het is een singer ideal model 1007.
Ik heb jaren geleden wel eens iets gedaan op de naaimachine maar ben eigenlijk een beginner.
Ik probeer een kussen voor onze kittens te naaien van pluche stof.
Maar telkens naar een aantal steken loopt de stof/ draad vast en als ik het na veel friemelen los krijg hangt er onder aan de stof een groot kluwen garen.
Wat doe ik verkeerd?
En heeft iemand tips hoe ik het pluche moet naaien ( welke standen bijv)
Alvast ontzettend bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Pluche is lastig om te naaien, dat klopt. Maar je hebt als het goed is wel de haartjeskant (de pool) aan de binnenkant zitten, dat scheelt. Zorg dat je goed speldt en eventueel ook rijgt.Je kunt het beste een vrij grote steek gebruiken, en niet te snel naaien. Het kan ook helpen om de persdruk wat lager te zetten.
Verder kan het ook goed helpen om een wateroplosbaar vlies (Soluvlies of Avalon) mee te naaien, tussen je voetje en de stof. Na het naaien even goed uitspoelen.
En vervolgens kun je nog aan het eind, na het keren, de haartjes die tussen de naad zijn vastgenaaid loshalen, dan wordt de naad mooier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik nu bedenk... is dit je eerste project op deze machine? In dat geval zou ik eerst even uitproberen hoe hij het doet met een gewone katoen. Gaat het daarbij ook niet goed, dan kan het zijn dat je hem niet goed inrijgt, of dat hij even voor onderhoud weg moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Als de naad aan de onderkant lust, is er waarschijnlijk iets met de draadspanning niet goed. Het hoeft niet aan de pluche te liggen.
Laat iemand die verstand van naaien heeft even op een proeflapje van gewone stof een test doen en de spanning of het inrijgen van de machine verbeteren.