Wat te doen bij asbestdeeltjes in huis?

Recent heb ik een oud huis gekocht. In de keuken lag zo'n 7 m2 vastgelijmd zeil. Dat zeil hebben we verwijderd, met behoorlijk wat 'verpulvering' tot gevolg (gelukkig zonder al te veel stof). Achteraf hoorden we dat er eventueel asbest in het zeil kon zitten en uit onderzoek blijkt dit ook (de minst erge vorm, maar toch...).

Ik maak mij niet zozeer zorgen om het feit dat we het asbest zelf hebben verwijderd (het leed is nu toch al geschied :-( ), maar wel over eventuele asbestdeeltjes die nu door het hele huis dwarrelen. Het zeil lag immers in de keuken, maar dankzij de open deuren en onze schoenen kunnen de deeltjes zich door het hele huis hebben verspreid.

Ik wil dat ik de tijd kon terugdraaien en dat het zeil had laten verwijderen door een professioneel bedrijf, maar dat kan niet. Ik wil nu de schade zoveel mogelijk beperken. Wat kan ik doen?

Moet ik een asbestbedrijf laten komen die mijn hele huis (90 m2) reinigd (of alleen de benedenverdieping?) ? Heeft iemand een idee van de kosten? Kan ik het zelf grondig reinigen (met met behulp van een asbeststofzuiger)? Of is het misschien afdoende om de ramen en deuren op te zetten?

Welke expert kan mij helpen? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over wat voor zeil gaat het eigentlijk en wat was de functie van dat zeil

Antwoorden (3)

Je moet een specialist inschakelen en die om advies vragen. Je moet in geen geval de zaak zelf gaan opzuigen of gaan rommelen. Die asbestvezels kun je inademen met alle risico van dien en ook nog later als je er helemaal niet meer aan denkt. Dus denk aan je gezondheid. En met die ramen en deuren openzetten ga je de buren en voorbijgangers ook nog eens met jouw probleem opzadelen.

Maar een heel ander verhaal is toen jij het huis kocht had de makelaar je er op moeten wijzen dat er asbesthoudend zeil in de woning lag. Ook later bij de akte van levering dient de notaris je daar expliciet op attent te maken of heb jij dat risico zelf genomen.

Dan zou er iets in zowel de koopakte als in de akte van levering moeten staan zoals: koper verklaart ermee bekend te zijn dat er mogelijk asbesthoudende stoffen in het zeil in de keuken zijn verwerkt en met de risico's en de eisen voor verwijdering bekend te zijn en de verkoper voor aanspraken daarvoor te vrijwaren.

Is dit niet gebeurd dan zijn zowel de makelaar als de notaris in gebreke en moet je onmiddellijk een klacht indienen. Dan is de volgende stap je rechtsbijstandverzekering inschakelen of naar het juridisch loket (www.juridischloket.nl) of informeren bij een advocaat (dikwijls gratis intakegesprek van 1/2 uur) voor advies.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Ceeve, Bedankt voor uw reactie! In de koopacte wordt alleen gepraat over asbesthoudende dakplaten, maar er wordt met geen woord gerept over asbest in het keukenzeil. Ook de makelaar heeft ons er niet op geattendeerd. Nu moet ik wel zeggen dat de mensen die het huis hebben gekocht er niet gewoond hebben en dat in de koopacte hebben laten opnemen dat zulke dingen voor risico zijn voor de koper, ik dus. Omdat ik de risico's zoveel mogelijk wilde uitsluiten, is er vervolgens een aankoopkeuring van Vereniging Eigen Huis geweest. De dekundige heeft ook niets gezegd over asbest in de keuken, wel over de dakplaten. Nu las ik dit op internet: Let de bouwkundige van Let de bouwkundige van
Vereniging Eigen Huis bij de aankoopkeuring ook op asbest? Als die bij een aan- of verkoopkeuring asbest vindt of vermoedt, meldt hij dat in het keuringsrapport. Maar let op, de bouwkundige kan geen uitspraken doen over materiaal dat hij niet kan zien. Maar het zeil in de keuken was duidelijk zichtbaar! En het lag hier en daar aan de zijkanten zelfs los. Is de bouwkundige van Vereniging Eigen Huis aansprakelijk te stellen? Ik kan mijzelf wel voor mijn hoofd slaan dat we geen bedrijf hebben ingehuurd voor het verwijderen van het keukenzeil. En ik wil niet weten hoeveel ik straks kwijt ben aan het professioneel laten reinigen van mijn woning... Ik ben benieuwd naar de reacties!
Ceeve
11 jaar geleden
Je bent dus lid van VEH, ze meteen maar eens bellen ben benieuwd naar hun reactie kijk ook eens op de site of daar iets over aansprakelijkheid bij aankoopkeuring wordt vermeld.
Zonder het probleem te minimaliseren, want het kan een groot probleem zijn, moet je niet echt in paniek geraken. De longen hebben een beschermende functie die eventueel asbeststof verwijderen. Dus denk nu niet omdat je één asbeststofje inademen dat je dan problemen met de longen zult krijgen. Het is ook een big Buisnes geworden het opruimen van asbest vandaar dat er wordt overdreven in bepaalde situatie. Bv een regeringsgebouw in Belgie heeft men volledig ontruimd gesaneerd en gerenoveerd omdat men asbest had ondekt. Op zich geen slecht initiatief, ware het niet dat de asbest zich achter tientallen centimeters dikke beton bevond en er nergens geen kontakt was met de buitenlucht. Nogmaals het blijft een uiterst gevaarlijk goedje. Maar mits de gepaste kleding en beschermmiddelen kan je veel zelf doen als men de voorzorgsmaatregelen in acht neemt. Je moet nu zelf uitmaken hoeveel asbeststof er in de omgeving is terecht gekomen. Men kan stofzuigers huren die daar speciaal zijn voor gemaakt. Alles met vocht reinigen is ook al goed. Denk nu niet dat men alle asbest zal kunnen verwijderen. Er zal altijd asbest blijven bijkomen. In ieder huis bevind zich meer asbest dan men zich zelf realiseert. Waar denk je dat al het asbeststof, dat is ontstaan door bv de remmen van de wagens is naartoe gegaan. Dat is niet mee verdwenen met de wet op het asbest.
Als er echt geen wolken stof zijn onstaan bij het verwijderen van het deken, dan is het best te doen dat men de reiniging zelf doet. Dit in de veronderstelling dat je alles maar dan ook alles grondig reinigen. Ga ook systematisch tewerk. Van onder naar boven en al het gereinigde overdekken. Ga nauwkeurig tewerk en dan kan ik u verzekeren dat het beter gereinigd zal zijn dan dat je het door een firma laat doen. Bij twijfel van uw eigen kunnen zou je dan best een firma kunnen inschakelen, maar hou altijd voor het oog dat asbest gevaarlijk spul is.

Laat u in ieder geval niet wijsmaken dat asbest dat is ingekapseld, bv in golfplaten, dat daar geen gevaar mee is, zolang je het materiaal niet beschadigd. Dat is zo één vande fabeltjes die rondgaan. Ik heb zelf in de asbestindustrie gewerk en weet uit ervaring dat meen de vezels niet zo kan bewerken dat iedere vezel apart is ingekapseld. Er zijn altijd vezels die samenklonteren. Daarbij komt dat de zure regen cement doet oplossen waardoor er vezels komen bloot te liggen.
Asbest blijft een geducht tegenstander maar is veilig te overwinnen.
robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het makkelijkste is het stof gewoon nat sproeien en dan met een waterstofzuiger opzuigen, plaats in de stofzuiger wel stofzak zodat je de stofzuiger niet leeg hoeft te schudden.

Neem dan contact op met de gemeente hoe dit het beste af te voeren.

Draag tijdens de werkzaamheden een stofkapje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water is inderdaad de grootse vijand van asbest(stof), trouwens van elk stof. Duimpje omhoog