Kan ik over mijn met lazuur besmeerde stoeltje, een lak op water basis of terp basis aanbrengen?

Het stoeltje is met lazuur bewerkt. lang geleden.. en nu wil ik er met lak overheen.. maar kan dit wel? is lazuur alleen kleurstof? of zitten er ook oliën in ofzo? of iets anders waardoor ik er niet met watergedragen en/of terpetine lak overheen kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

Beits is van oorsprong een pigment opgelost in water om hout te kleuren. Tegenwoordig gebruikt niemand nog beits in deze betekenis. Beits is nu een synoniem van lazuur, een transparant product om de kleur te beschermen. Het is een houtbeschermingsmiddel dat in meerdere lagen wordt aangebracht. Het gebruik hiervan wordt vooral bij buitenschrijnwerk toegepast. Daarnaast is er nog verfbeits. Deze is niet transparant, maar in verschillende kleuren verkrijgbaar. Je ziet bij verfbeits nog de houttextuur of het reliëf nog. Gewone verf heeft vooral een dekkende functie en doet de nervenstructuur verdwijnen van het hout.
Over lazuur kun je gewoon met verf heenverven, maakt niet uit of dat waterbasis of terpentinebasis is, denk er wel aan eerst te ontvetten, schuren en dan stofvrij maken voor te gaan verven.

Toegevoegd na 8 uur:
Over watergedragen beits, kun je in principe alleen met watergedragen lak heen, dat zou ik je in dit geval ook aanraden om te doen, je hoeft hiervoor niet het gehele stoeltje kaal te schuren, tenzij je er met een verf op terpentine basis overheen wilt. Omdat het stoeltje al oud is, heb je grote kans dat je er ook met licht schuren een terpentine basis over kunt doen, maar omdat je zus de afkomst nog weet en het waarschijnlijk minder oud is dan ik dacht, zou ik dat risico niet nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeilijk,je hebt beits op waterbasis en op terpentinebasis.
Om het zekere voor het onzekere te nemen,kun je het beste het stoeltje schuren en dan kun je verven met de lak die je wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zus kwam met deze vraag. Na haar op te bellen kwam ik er achter dat de lazuur op waterbasis, op haar nieuwe Ikea buiten meubel zat. Weet u of ik over water gedragen lazuur heen kan met lak? Of hecht lak niet aan lazuur? De lak kan in ieder geval niet meer goed op het hout hechten, gezien er een laag lazuur overheen zit. Of vergis ik mij?
Op de Ikea verpakking stond dat de lazuur het hout beschermde... ...dus misschien ook lak niet laat hechten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb je een stukje waar je misschien iets aan hebt.
Er bestaat ook kleurenbeits. Beits over lak Een dekkende beits kun je gebruiken als er al een lak op het hout zit. Maar je kunt geen beits op terpentinebasis over een beits op waterbasis aanbrengen. Weet je niet zeker wat er op je hout zit, gebruik dan een watergedragen verf of beits. Als je een beits over een lak aanbrengt, gaat wel de vochtregulerende eigenschap van de beits verloren. Wil je die behouden, verwijder dan eerst de lak van het hout. http://www.eigenhuisentuin.nl/tuinieren/tuinindex/bestrating_en_onderhoud/buiten-beitsen/
Het is overschilderbaar maar met welke verf is voor ons onmogelijk aan te geven.

We weten namelijk niet of de lazuurverf gedragen is op een water of olie (terpentine) basis.

Wil je zeker een goed resultaat behalen dien je de stoel geheel blank te maken (mogelijk logen) en dan in de gewenste kleur te brengen.