Eén candela komt ongeveer overeen met de lichtsterkte van een gewone kaars. En de lichtsterkte van een kaars is vergelijkbaar met die van een waxinelichtje.
Een gloeilamp van 100 watt heeft een lichtsterkte van circa 120 candela.

Tegenwoordig wordt de lichtsterkte van spaar en ledlampen uitgedrukt in Lumen. Een gloeilamp van 100 watt geeft een lichtstroom van ongeveer 1200 lumen. Een gloelamp van 25 watt komt ongeveer overeen met 200 a 300 lumen. 1 lumen is de lichtstroom van een puntlichtbron van 1 candela door een ruimtehoek van 1 steradiaal.

Voor de lichtsterkte van een ouderwetse gloeilamp van 100 watt heb je ongeveer 120 brandende waxinelichtjes nodig.