Bestaat er sponsoring voor uitwerking van nieuw ontwerp?

Ik heb iets gemaakt. Nu heb ik het verder uitgewerkt op papier en ik heb nu ook echt iets moois in handen. Ik geloof echt dat het de trend van 2014 kan worden. Nu heb ik een kostenplaatje gemaakt voor de materialen die ik nodig heb. Nu kom ik uit op een voor mij, best aardig bedragje.

Ik heb nog geen octrooi aangevraagd dus kan mensen niet laten zien waarvoor ze evt. sponseren. Hoe kom ik aan geld voor het leefbaar maken van mijn ontwerp?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw vraag is moeilijk te beantwoorden als je niet weet wat voor soort idee je precies wilt uitwerken. Ik zal een paar mogelijkheden op een rij zetten, en het is aan jou om te beoordelen wat de beste opties zijn.

Om te beginnen zul je toch je ontwerp moeten 'verkopen': geen enkele sponsor gaat in zee met iemand die alleen met een vaag idee op de proppen komt. Het beste kun je het ontwerp concreter maken in de vorm van een tekening of eenvoudig model en 'een goed verhaal', waarmee je potentiële sponsors enthousiast maakt. Daarbij hoort overigens ook een financieel plaatje in de vorm van een begroting voor de uitwerking van het ontwerp: hoeveel geld is daarvoor precies nodig en hoe wil je dat besteden?

Voor kleinere sponsorbedragen (later we zeggen tot pakweg 5.000 euro) zul je een andere -lees: professionelere- aanpak moeten kiezen dan voor een groter project.
Ook dat kun je het beste zelf beoordelen.

Een aantal mogelijkheden op een rij:
1. Via familie, vrienden, kennissen.
Die kun je benaderen met de vraag of ze bereid zijn het ontwerp te sponsoren. In ruil daarvoor krijgen ze, mocht het ontwerp worden uitgevoerd, een x-aantal exemplaren cadeau.
2. Via Facebook, Hyves e.d.
Verschillende sponsoringacties via deze websites zijn in het verleden een groot succes gebleken. Denk er wel aan dat je er iets tegenover zet: sponsors hebben recht op een tegenprestatie!
3. Via bedrijven
Grotere bedrijven die een idee 'wel zien zitten' zijn vaak best bereid om een serieuze projecten te sponsoren, zeker wanneer ze denken dat het om een goed product gaat dat ze later kunnen verkopen. Denk b.v. aan Hema, Blokker, grote bouwmarkten etc.
4. Via crowdfunding
Crowdfunding is enorm in opkomst. Veel mensen willen best investeren in goede plannen en ideeën. Maar ook hiervoor geldt dat je met een goed onderbouwd, enthousiast verhaal moet komen om je idee te 'verkopen'.
Er zijn verschillende websites die zich op crowdfunding richten, zoals deze: https://4just1.com/