Is dit asbest?

Vuurtest gedaan.. Haren verbranden niet. Kan er asbest in het pleisterwerk zitten? Is afkomstig van een plafondplaat.

Groeten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor degene die denk dat het op een foto te beoordelen is:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/asbest.64768
(of het asbest is staat bij het antwoord van laagtuin)

Antwoorden (5)

Ik vermoed van niet, maar aan de hand van je foto kan in het niet met zekerheid zeggen. Wanneer zijn de plafondplaten aangebracht (jaartal)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het ook niet met zekerheid, ik vermoed eind jaren 70
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb toch wat gemist denk ik, haren verbranden wel degelijk. Maar misschien dat er asbest in het pleister kan zitten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbranden ze nou wel of niet?
Zo niet dan kan je beter je vraag ook even aanpassen/aanvullen.
De vuurproef geeft zekerheid als de haren verbranden, dan is het dus geen asbest.
Dan kan je dus voor de zekerheid de vuurproef een paar keer extra op verschillende stukken uitvoeren.
Asbest in het stucwerk is een uitzondering, ook dan zul je haren aantreffen en dan kan je de vuurproef weer proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Vuurproef nogmaals gedaan en de bruine haren verbranden. Natuurlijk geen uitsluitsel over het materiaal waar deze inzitten (in deze materie zie ik ook wel geen haren zitten).
Er zijn nooit plafonplaten van asbest gebruikt om stuclagen op aan te brengen dus het is geen asbest
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel in de platen als in oud pleisterwerk kan asbest zitten.
Officieel zijn het dan geen plafondplaten, maar wandplaten kunnen ook tegen het plafond.
Asbest kan bijna overal inzitten,
zit het in het pleisterwerk of in de plaat erachter?
(het kan beiden)

Als die haren oranje oplichten en niet verbranden dan zou ik niet weten wat het anders is. (je kan dezelfde test dus herhalen op hetzelfde stukje)

Dus ja, grote kans dat het asbest is.
Een officiële test kost ongeveer 100,-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
In pleisterwerk dat is dus kalk en gips dat werd vroeger gebruikt is nooit albest toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
google eens op "pleisterwerk asbest"
http://www.arbouw.nl/pdf/onderzoeksrapporten/rapport-asbesth-bouwprod.pdf
http://www.asbestfeiten.nl/veelgestelde-vragen.html
ronron1212
11 jaar geleden
Nergens is ooit in kalk asbest toegevoegd het maar het materiaal daardoor niet verwerkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn beide linken hebben het over pleisterwerk, de vraagsteller heeft het over pleisterwerk, in pleisterwerk kan asbest verwerkt zitten.
ronron1212
11 jaar geleden
Kan er best in staan maar pleisterwerk is orgineel kalk en gips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en soms met wat asbestvezels erbij
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is het niet goed smeerbaar meer .
Hoi Tim.
Wat je daar vasthoud is geen asbest.Het verbaast me dat je dingen in de fik steekt en er ook aan gaat ruiken.
Bloemen ruiken ook en die hoef je niet eerst in de fik te steken.

Groet

Over asbest heb ik een link toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je dat dit asbest is?
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/asbest.64768
Een vraag van mezelf van 2 jaar geleden.
Dat is dus wel asbest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had toch niet gezegd dat ik daaraan ruik :)? Toch bedankt voor je antwoord. Al wat gerustgesteld.
Asbest kan volledig onzichtbaar voor het blote oog ergens inzitten. Zulke grove vezels (haren) kun je helemaal niet inademen. De inadembare vezels zijn maximaal 3,5 micrometer groot, de rest blijft in je bovenste luchtwegen hangen is daarmee ongevaarlijk, hooguit irriterend. Zekerheid krijg je alleen door te laten testen!