Er ontstaan scheuren 3 maanden na verven muur, is dat erg?

We hebben 3 maanden geleden een huis gekocht uit 1930. Dit is 3 jaar geleden helemaal gerenoveerd. De muren en plafonds zijn toen gestuct. We hebben zelf 3 maanden geleden de muren geverfd (latex). Ik zie nu klein scheurtjes ontstaan bij de overgang muur/plafond. Die waren er 3 maanden geleden nog niet. Is dit iets om ons zorgen over te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Dit kan geen kwaad,dit komt waarschijnlijk door de muurverf die is aangebracht,vaak is het zo dat de muurverf net iets vetter word aangebracht in de nek van de muur naar het plafond,daardoor kan de muurverf gaan craqueleren,dit zijn kleine haarscheurtjes.
Vaak licht het ook aan de kwaliteit van de muurverf,die 2 dingen samen zouden die haarscheurtjes kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is wel erg snel, maar wel normaal dat als er geen plinten aangebracht zijn, dit kan opgelost worden door de scheuren, te kitten met flexibele kit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oud huis beweegt nu eenmaal veel en ontstaan snel scheuren. 1
Steek bladderende verf of loslatende kalk in en om de scheur weg met een plamuurmes. Krab smalle scheuren V-vormig uit met een verfkrabber. Zo ontstaat een beter oppervlak waar het vulmiddel aan kan hechten. Ontvet het oppervlak rondom de scheur.

TIP!
Gebruik liever geen ammonia, dat is slecht voor je gezondheid en voor het milieu. Gebruik het milieuvriendelijke en reukloze St. Marc om muren en houtwerk te ontvetten.
Maak vulmiddel in poedervorm aan met water (zie gebruiksaanwijzing). Roer het met een plamuurmes tot een gladde stevige pasta.

TIP!
Je kunt ook een tube kant en klaar vulmiddel kopen.
Maak de scheur nat zodat hij minder 'zuigt'.

Vul de scheur met een plamuurmes. Trek hem stevig langs de muur totdat de hele scheur opgevuld is. Verwijder overtollig plamuur direct na afloop. Vulmiddel krimpt tijdens het drogen. Het is beter om de scheur in 2 à 3 keer op te vullen (tussendoor laten drogen), dan om hem in één keer op te vullen met een overmaat aan vulmiddel ('bol' plamuren). In dat geval is de droogtijd erg lang en heb je na afloop veel schuurwerk.

TIP!
Diepe schroefgaten kun je het best eerst opvullen met behulp van propjes krantenpapier, ingesmeerd met dik aangemaakte stuuk. Duw de doordrenkte prop in het gat en duw het stevig aan tot het gat nog slechts 0.5 cm diep is. Na een uurtje kun je het afwerken met vulmiddel.
Laat de plamuur volledig uitharden. Schuur de reparatie glad tot je de overgang niet meer voelt. Vul de laatste oneffenheden met een laatste dun laagje vulmiddel.

Reparatie van een muur met een beschadigde buitenhoek:

Spijker een plankje op de muur met behulp van staalspijkers. Druk het vulmiddel daar stevig tegenaan en laat het uitharden. Bevestig het plankje op de andere muur en vul de kier vanaf de andere kant.

TIP!
Als je het plankje van tevoren invet met wat olie, hecht het vulmiddel er niet aan vast. Dit voorkomt beschadigingen bij het verwijderen.
Vul aansluitingen tussen de muur en houtwerk met elastische acrylaatkit. Gebruik hiervoor een kitpistool. Strijk de naad glad met een nat gemaakte vinger. Neem het gerepareerde vlak af met een vochtige doek. Behang de muur of schilder hem in de gewenste kleur.
TIP!
Maak het plamuurmes na afloop direct schoon.

Lees meer op de pagina 'Muur repareren | Binnen muren repareren'. Wat je ook bedenkt. Geen punt bij KARWEI
Of klik op deze link: http://www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/binnenmuur-repareren/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord hoor, maar de scheurtjes van de vraagsteller zijn met alleen kit al bijna onzichtbaar weg te werken. (als die tenminste in de goeie kleur te krijgen is, anders ook weer verven)
Je hoeft je geen zorgen te maken over deze scheurtjes. Die zitten in het stukwerk en niet in de bouw. Deze scheurtjes zijn te verhelpen, maar tasten de waarde van je huis niet aan.