Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je sensoren van een weerstation Op het dak zetten?

Ik heb een weerstation gekocht, en wou de sensoren die daar bij zitten
(zie afb.) zo hoog mogelijk op het dak zetten!
Hierdoor zullen ze wel in het zicht komen vanaf de straat! Ik wil hem op de muur schroeven, net onder de nokpannen (zie afb.) zodat hij net boven het dak uitsteekt!
Mag dat? En/of zijn daar verder nog regels voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op zich mag dat, tenzij in de apv een regel staat over maximale lengte van antennes op daken etc.
En tenzij er een regel in je huurcontract staat dat het verboden is apparatuur aan de buitenzijde te monteren.

Ik heb al jaren een serieus systeem op en rond mijn huis staan. Mijn gegevens gaan inmiddels zelfs naar Meteoconsult en vele andere websites. Naast een eigen website natuurlijk.

Maar zie ik nu dat de temperatuur sensor op diezelfde paal zit? Die zou ik niet boven het dak uitzetten hoor! Dan heb je een meting die voor geen meter klopt.
Zet de meter op ongeveer 2 meter hoogte vrij van muren en andere bossages. Hij is voorzien van een lammellenkapje dat is goed, anders valt de zon recht op de sensor.
Voor veel info en tips kun je terecht op http://www.hetweeractueel.nl/ (niet commercieel!) Zit vol met amateurs zo als ik die je goede tips kunnen geven over het juist plaatsen van je station. (denk aan juiste hoogte voor barometer)
90% van de station staat fout en geeft dus ook foute metingen af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze zitten bij ons al jaren op het dak. Wij hebben wel een koophuis, weet niet of jij misschien huurt. Dan kan je het wel of niet vragen aan de woningbouwvereniging, maar je kan ze ook gewoon plaatsen en afwachten, niemand die het opmerkt.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Je moet eens zien hoeveel TV-schotels er aan de huurflats worden gehangen zonder dat de woningbouwvereniging er iets tegen heeft. Gewoon doen, zoveel ruimte neemt het niet in en lelijk staat het ook al niet. Succes. Is heel leuk zo'n weerstation. Je kunt ook kijken bij het KNMI of je gelijkloopt met hun opgave aan regenhoeveelheid en windsterkte. Mijn man heeft hem 20 jaar geleden zelf gebouwd en zijn grote geluk was altijd als hij niet of nauwelijks afweek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn huurcontract staat dat ik niet op het dak mag komen.
In verband met de pannen denk ik.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding