waarom slaat mijn zekering en aardlek beveiliging door?

Wij hebben een oud huis (100) waar door vorige bewoner een geheel nieuw electrisiteitsnetwerk is aangelegd. Sinds enige tijd springt op willekeuroge momenten ('s winters vrij vaak, 's zomers eigenlijk nooit) een bepaalde zekering er uit waarbij ook de aardlek van die groep er uit vliegt.
Volgens mij is het zo dat een zekering springt als er teveel stroom doorheen gaat. Dat kan ik me niet voorstellen. Er zitten twee slaapkamers op die nauwelijks verbruiken en een zolderruimte waar wel de cv-ketel hangt maar op een andere groep.
De aarlekbeveiliging slaat volgens mij pas door als er minder stroom terugkomt dat dat er doorgaat. Volgens mij moet het dus losstaan van elkaar.
Wat zou er loos kunnen zijn. En hoe an ik preciezer meten of een van de apparaten stuk is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Mogelijk is het een buitenlamp, tuinverlichting, lamp in de schuur, vijverpomp , vrieskist in de schuur e.d., het moet te maken hebben met de natte koude winterperioden, dus denk ik dan aan buiten en/ of aan een onverwarmde ruimte.

Toegevoegd na 4 minuten:
Indien er vocht in een fitting/ stopcontact, contactdoos komt, kan de aardlek en de zekering er tegelijk uit slaan, het is dus een probleem dat met vocht heeft te maken.
Een kortsluiting geeft even warmte, waardoor het tijdelijk weer even kan opdrogen, dus werkt alles weer, bij het opnieuw weer vochtig worden, gaat het weer mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Op een slaapkamer/zolder groep zouden eigenlijk geen buitendingen aangesloten horen te zitten, maar alles kan. Ook op zolder, tussen de vloeren en eigenlijk overal is het in de winter net iets kouder/vochtiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fmulders, als de zekering er uit gaat, is er kortsluiting, maar in jouw geval ook een aardlekprobleem, dus moet het mogelijk met vocht te maken hebben.Dat ligt het meeste voor de hand. Dat er een ander groep uitspringt, dan de groep met het aarlekprobleem, lijkt me onlogisch.
Dat ligt het meeste voor de hand.
ga eens na, wat er allemaal op een groep zit, mogelijk zit het anders dan jij denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardlekproblemen zijn vaak moeilijk te vinden, buiten de tuinproblemen is het binnen vaak een koelkast ,vriezer of wasmachine die al wat ouder is en condens problemen heeft.
een iets zwaardere aarlekschakelaar is vaak de oplossing.
is er tegelijk een kortsluiting, dan ontstaat daarbij warmte, die tijdelijk het vocht doet opdrogen ( pas bij de tweede keer) en heb je even geen probleem meer.
Hierin zou je het toch moeten zoeken.
iets doormeten heeft niet zoveel zin, omdat het probleem zichsteeds onverwachts voordoet en daarna weer een tijdje over is.
Normaal is een aardlekprobleem en kortsluiting in de zelfde groep.
Of de auto zekering stuk kan zijn, heb ik geen verstand van.

Andere antwoorden (4)

Ergens in het circuit wordt er sluiting gemaakt. Dat kan een bedlampje zijn maar ook de WCD waar je je scheerapparaat indoet.

Methode: ALLES uitzetten op die groep, dan 1 voor 1 de stroomverbuikers aanzetten. Als je KNAL hoort zit de sluiting bij het laatste apparaat dat je hebt aangezet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt dus niet als het willekeurig gebeurt en het probleem weg is op het moment dat de stroom er weer op wordt gezet.
Het kan tegelijk: een aardlekschakelaar is gevoelig en bij een kortsluiting wil er ook wel eens wat stroom weglekken.
Een zekering is minder gevoelig, je weet dus bijna zeker dat er een kortsluiting is, als je die oplost dan zal de aardlekschakelaar waarschijnlijk ook niet meer uitslaan.

Dat het willekeurig gebeurt is lastig, maar gebeurt het echt willekeurig?
Een praktijkvoorbeeld: Ook een oud huis (1915) en een redelijk nieuwe installatie: Af en toe sprong de aardlek eruit, na jaren kwamen we erachter dat dat gebeurde als er op de zolderverdieping bijvoorbeeld een stofzuiger werd gebruikt EN als iemand tegelijk op een bepaalde plek op de zolder liep.
Daar bleek nog een oud metalen lasdoos te zitten die niet vervangen was.

Als het een apparaat is dat kortsluiting maakt dan gebeurt het meestal niet willekeurig.
Ik zou zo veel mogelijk stekkers eruit halen, gebeurt het weer dan weet je tenminste welke apparaten het niet zijn. (even noteren)

Er is niet veel te meten, als er ergens iets los zit dan kan je dat niet meten op het moment dat er geen contact wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bijna zeker weet dat het geen apparaten zijn en je komt er verder niet uit dan zou je een elektricien de boel door kunnen laten meten. Als alles goed is meet hij zeer grote (oneindige) weerstanden, zit er ergens wat vocht dat worden die weerstanden kleiner en dat is misschien te meten.
Heb ervaren dat dit wijst op een lichte beschadigde draad onder de grond, waar in de geleidingsbuis bij een natte periode water inkomt.
Dus eerst uittesten of het aan een apparaat ligt, eventueel daarna het falende circuit opsporen en de draden vernieuwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dikke + voor Eddijst evenwel één opmerking, als het zich begint voor te doen kan u dit zeker uitmeten met een isolatietester (Megger) . Dat is een toestel welke de weerstand meet tss de leidingen maar op 500 of 1000 Volt.
De norm is minimum 1000 Ohm/Volt, dus op net van 230 Volt moet u minimum 230000 Ohm meten.
Daar kan u dan kring per kring mee testen, wel alle stekkers en lampen eruit halen of afschakelen, ook alle zekeringen/automaten van uw volledig bord afzetten.
Gegarandeerd dat u het vlug zal vinden.