Hoe vermijd ik dat mijn regenwatervat in de tuin kapotvriest?

Vorige winter heeft het in februari 's nachts min 8 gevroren en mijn plastic regenwatervat in de tuin bleek achteraf gebarsten op de bodem. Nu heb ik een nieuw vat en vraag me af of ik een zelfde rampscenario kan vermijden zonder al het water eruit te moeten laten. Iemand raadde me aan een houten weidepaal in het vat te zetten, maar anderen zeggen dat dit niet zal helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
circulatiepompje op de bodem zetten dan blijft het water in beweging.

Het beste antwoord

Bijna alle regentonnen lopen van boven taps toe, dus kan de druk van het ijs niet naar boven weg.
Het kan alleen maar naar de zijkant, dus vriest je ton stuk.
Een paar nacht van min 8 graden vooral als het ook nog waait, en je ton is kapot.
Met isoleren ga je een beetje vorst nog wel tegen, maar met strenge vorst, gaat het zeker mis.
Er een vijverluchtpompje in hangen, die belletjes in het water blaast en goed isoleren rondom de ton( inpakken) kom je een zachte winter wel door.
Nog beter is er een hokje omheen te bouwen en dat isoleren met steenwol en een vorstbeveiliger in plaatsen( electrisch).
Maar de ton leeg maken is en blijft de makkelijkste oplossing, anders kan je volgend jaar weer een nieuwe ton kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goed veel stro tegen leggen doet ook al veel.
En-of een dikke laag mest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stro erin zetten, maar dan zit je na de winter met het stro en moet de ton alsnog leeg.

Een lege fles (zie bron) maar als het hard gaat vriezen dan bevriest al het water en gaat het alsnog fout.

Alle echte oplossingen zullen duurder zijn dan simpel weg het water weg laten lopen.

In de winter zal je het water uit de ton toch niet of nauwelijks gebruiken, dus dan kan je net zo goed wat kraanwater gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vorm van het vat maakt uit. Ik had een vat dat naar boven toe uitliep en 's winters één klomp ijs bevatte. Nooit lek gegaan.

Je kunt natuurlijk antivries in het water gieten of het mengen met zout, maar dat zal ook je bedoeling niet zijn.

Je zou de bodem kunnen beschermen door iets in de ton te leggen dat het water bij de bodem weghoudt, misschien een rond stuk houten plaat of goed aangestampt zand?

Allemaal geen beproefde methodes, maar het beste voor je ton is om hem toch gewoon leeg te laten lopen. Wat mis je er nu eigenlijk aan water door? Het water is gratis, de ton niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikkel het vat in 3 lagen noppen folie,ook aan de boven en onderkant, en je zal zien dat alles vorstvrij blijft.
Succes.