Dakraam in dak, mogelijk platen met asbest? Hoe te handelen?

Ik wil graag in de zolderruimte van mijn huis een dakraam plaatsen. Maar in de dakplaten zit mogelijk asbest. Gaat een bouwbedrijf hier, met voorzorgsmaatregelen, aan het werk of moet ik eerst een onderzoek laten doen of het asbest is en waar het zit en eventueel saneren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

ik hoop dat de platen geschroefd zijn dan zou ik de platen in zijn geheel verwijderen op de plek waar het dakraam komt
en dan later als het dakraam er in zit dichtmaken met multiplex of gipsplaten .
dan hoef je niet in de asbest te zagen en de rommel is uit je huis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is zeker mogelijk om hier een dakraam te plaatsen. Alleen wanneer het echt om asbest gaat dan zou het als een aannemer het doet eerst gesaneerd moeten worden.
Wanneer je zelf het dakraam leg dan zou ik wel goede mond en neus bescherming gebruiken. Wanneer je in zo'n plaat ga zagen komt er zeer fijne stof vrij die schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er het vermoeden bestaat dat er asbest aanwezig is, dan mag officieel geen enkel bouwbedrijf daar mee verder alvorens het gesaneerd is, en dan mogen enkel gecertificeerde bedrijven daar mee verder.
Je kunt je voorstellen dat als je een gat gaat zagen dat het stof overal komt, ook daar waar het niet wenselijk is, wat denk je van het stof die via de buitenlucht zich naar de buren verspreid bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt pas met zekerheid zeggen dat het asbest is als je een monster in een laboratorium laat onderzoeken. Pas dan kun je aan vervolgstappen denken.
Professionele bedrijven zijn zoals al hierboven genoemd gebonden aan regels voor het verwijderen van asbest.
Er zijn gemeentes in Nederland waar je zogenaamde doe-het-zelf pakketten kunt krijgen en waar je een beperkt aantal m2 zelf mag.
Als je het zelf mag en kunt verwijderen zorg er dan voor dat je zo zorgvuldig mogelijk te werk gaat, ga niet onnodig boren of zagen en hou je werkplek vochtig, zodat het asbeststof niet gaat stuiven.
Aangezien het verwijderen van dakplaten een behoorlijke klus is, zul je vast plannen hebben met deze ruimte, misschien is het verstandig om ook over verder stappen voor de zolder na te denken, zoals het toepassen van extra isolatie, verwarmen etc...