hoe lang mag een gasslang zijn?

wij hebben een gaskookplaat, maar de afstand voor de gasslang is langer dan 1 meter. wij hebben een slang gevonden van 1,5. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

Ja dat mag, zolang de gasslang maar goedgekeurd is. (gastec merkje)
Ik vind het zelfs veiliger, want mocht er iets fout gaan dan kan je beter bij het kraantje als die wat verder weg zit.

Neem als het even kan geen rubber slang maar een van RVS. (die zijn meestal geel)
Duurder maar ze gaan veel langer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, of het gas nu door een leiding of door een slang naar je kookplaat loopt maakt natuurlijk geen verschil. als de slang maar wijd genoeg is. maar 1,5 meter is echt geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden officieel gasslangen verkocht van 1,5 meter, dus dit is toegestaan. Je mag echter geen 2 slangen aan elkaar koppelen.
Een aansluiting vanaf een butagasfles mag zelfs tot 2 mtr. gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker de slang niet welke de grootste weerstand veroorzaakt maar vooral de hulpstukken zoals aansluitkoppelingen, kraantje, enz.
De weerstand in de slang is maar van belang over vele tientallen meters, en dan nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,
De vraag die u stelt, bevindt zich in een grijs gebied qua wetgeving.

Officieel mag er geen enkel gaskomfoor worden aangesloten met een gasslang.
Dit verklaart ook waarom je altijd verloopringen nodig hebt om een gasslang op een gaskomfoor aan te sluiten.

echter, is het onmogelijk om de meeste gaskomforen aan te sluiten op vaste buizen. Dit om de simpele reden dat je niet bij de aansluitingen komt als het gaskomfoor tegen de muur aan staat.

De wet heeft daarom een uitzondering gemaakt in het woord 'Tijdelijk'.

Dit wil zeggen; tijdelijk mag je het aansluiten met een gasslang. Eerst mocht een gasslang niet langer zijn dan een meter. Maar tegenwoordig zijn ze zelfs tot 2,5 meter te koop (zie bron 1).

De gasslangen tot 1 meter moeten om de 10 jaar worden vervangen en de gasslangen boven een meter om de 5 jaar. (dit is het gedeelte waar het woord 'tijdelijk' van toepassing is.)

Een nog ander aspect van het aansluiten is:
De gasslangen mogen 'officieel' alleen worden aangesloten worden door een erkende gasinstallateur.

Natuurlijk raad ik aan om alleen gasslangen met een Giveg keur te gebruiken.

P.S. Niet alleen gaskomforen mogen worden aangesloten worden d.m.v. een gasslang, Kaskachels mogen dat tegenwoordig ook; MITS de slang niet achter de kachel langs loopt.

Ik hoop dat u hierbij genoeg informatie heef gekregen, om uw vraag te beantwoorden.