Hoe kan het dat mijn rolgordijn niet meer halverwege blijft hangen? Wat is de oplossing?

Sinds gisteren (niemand is agressief geweest) hangt opeens ons rolgordijn helemaal beneden. Weet iemand hoe we dat weer oplossen zodat het rolgordijn weer halverwege blijft hangen of moeten we een nieuwe kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.4K

Het beste antwoord

In een rolgordijn zit bovenin een onderdeel waarmee het touw wordt vastgezet of zo nodig wordt ontgrendeld. Soms blokkeert het touw zelf ergens in dat systeem. Kijk dus of dat zo is, want dan kun je het zelf oplossen. Meestal is er echter iets afgebroken en dat is vaak niet zelf te repareren. Soms zijn deze onderdelen wel los te verkrijgen, maar mijn ervaring is dat er niet veel systemen hetzelfde zijn en dat je soms een heel nieuw rolgordijn moet kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor nu hebben we het even opgelost met een zuignap die het koord strak houdt voor de ene stand en een broodsluitertje voor de andere stand maar er zal op termijn wel een nieuwe moeten komen helaas.

Andere antwoorden (2)

Je kan een knoopje in het touw leggen of bijvoorbeeld met een naaldje/wasknijper vastzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik maar ik wil weten waarom mijn rolgordijn het gisterochtend nog wel gewoon deed en nu niet meer. Het moet ook zo nu en dan omhoog en dan blijft het ook niet meer hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, Pelle, ik vrees dat de reden is dat-ie kapot is. Dat gebeurt, dat het de ene dag nog werkt en de volgende dag kapot is. Misschien zat er al een barstje in een palletje, dat langzaam maar zeker verder is gaan scheuren of iets dergelijks. Dat gebeurt. Er zitten kleine deeltjes in dat mechaniek, en die kunnen kapot gaan. Overigens is je vraag wel hoe het opgelost kan worden, en dat is dan bijvoorbeeld met zo'n knoopje, zoals Panpot voorstelt. Maar ik betwijfel of je het weer normaal werkend kunt krijgen zonder de beschadigde/afgebroken onderdelen te vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een knoopje of zoiets is niet handig want overdag hangt tie op een andere hoogte dan 's avonds. Voor nu heb ik er een broodclipje aangehangen.
Slijtage en/of vervuiling zijn meestal de oorzaak en geen consument is natuurlijk bereid om enkele tientjes meer te betalen voor een mechanisme dat langer meegaat.
Je kunt het natuurlijk netjes oplossen door het koord om een kikker te slaan.