Heeft het veel invloed op de warmte als je boven een verwarming op basis van luchtcirculatie een stuk ruimte verliest? (zie uitleg)

Ik heb een verwarming die geen stralingswarmte afgeeft, maar de kamer warm maakt via luchtcirculatie (voor de verwarming hangt een grote plank met wat open ruimte aan de onderkant waar koude lucht aangetrokken wordt, en een open ruimte aan de bovenkant waar de warmte weer de kamer in gaat, zonder de plank werkt ie minder sterk).
De muur waar die verwarming tegen aan staat is in de winter erg koud, en daarom wil ik proberen die muur wat te isoleren in de hoop dat dan minder warmte via die muur verdwijnt.
Nou is mij door iemand aangeraden om een stukje boven de verwarming van die piepschuim isolatieplaten met daaroverheen van die zilverkleurige radiatorfolie te hangen.
Ik vraag me alleen af of dit niet teveel ruimte inneemt boven de verwarming, en daarmee de luchtcirculatie wat belemmert, en of dat dan misschien een groter negatief effect heeft dan het positieve effect van het isoleren.
De verwarming zelf is 10cm diep (en daarnaast zit nog 1 of 2 cm tot aan die plank), het isolatiemateriaal zou zo'n 4cm van die ruimte weghalen.
Als het isolatiemateriaal zo'n 7 cm boven de verwarming begint, heeft dat die 4cm dan veel invloed op de luchtcirculatie?
En zou het veel helpen om 'm bijvoorbeeld 15cm erboven pas te laten beginnen (verrekend met hoeveel muur dan minder geïsoleerd is).
Of kan ik beter die piepschuim weglaten en alleen radiatorfolie gebruiken (die is maar een paar mm)?

Ik snap dat veel afhangt van de specifieke situatie, maar alle informatie en elk advies zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan u daar een foto van maken want hier kan ik niet uit afleiden of het over natuurlijke convectie gaat of geforceerde ( met ventilator) en wat de warmtebron is, warmwater buizen of een elektrisch element ?

Antwoorden (2)

Zo, die vraag moest ik een paar keer lezen.

Als je 7 cm boven de verwarming begint, dan maakt het niks uit, zelf al zou de isolatie veel dikker zijn.
Uit mijn hoofd moet de afstand minimaal 4 cm zijn.
Denk maar aan een verwarming onder een vensterbank.

Dat radiatorfolie kan je het beste op de muur achter de radiator doen.
Op de muur zelf kan je prima alleen piepschuim doen.
Dat folie werkt vooral goed als er veel stralingswarmte is.

Wat ik alleen niet begrijp is hoe je het gaat afwerken, komt er nog wat voor of blijft de isolatie in het zicht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Jack,
Dankjewel voor je antwoord.
Ik ben alleen bang dat het me toch niet gelukt is om de situatie duidelijk te maken, als je vraagt over de afwerking. Er hangt dus een plank voor de verwarming, van een paar cm boven de grond tot een paar cm onder de vensterbank, dus er valt sowieso niks te zien (tenzij je op de grond gaat liggen, de plank dan kan je boven en onder een randje isolatiemateriaal zien, maar ik lig over het algemeen niet op de grond ;) Nog 1 vraagje: Je schreef "Dat radiatorfolie kan je het beste op de muur achter de radiator doen. Op de muur zelf kan je prima alleen piepschuim doen."
Bedoel je dat het handig is om alleen het stukje recht achter de verwarming radiatorfolie te doen, en meteen erboven (dus op dezelfde muur) alleen piepschuim?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ik weet niet of het nou wel begrijp,
ik krijg nu het beeld dat de verwarming in de muur zit, maar dat zal ook vast niet kloppen. Maakt verder niet zoveel uit hoor. Zolang de lucht 4 cm doorgang heeft zit je goed.
Overal waar de koude buitenmuur direct verwarmd wordt, heeft het zin het folie te gebruiken. Piepschuim en folie combineren is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, het blijft inderdaad lastig zo zonder foto.
De verwarming zit niet in de muur, maar direct tegen de muur aan, en daarvóór hangt een plank. Hij zit dus weggewerkt achter die plank (die er overigens niet alleen zit zodat je de lelijke verwarming (het is echt zo'n lelijk oud ding) niet ziet, maar omdat er zonder die plank veel minder luchtcirculatie zou zijn en het dus minder warm zou worden in de kamer (waarom weet ik niet precies, maar dat vertelde de reparateur me ooit).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik hem eindelijk begrijp. :-) Isoleren gaat zeker schelen. Bij dat verhaal van de reparateur heb ik twijfels, want door die plank mis je juist weer stralingswarmte, maar als ik het zo lees is het een lelijk ding en wil je die plank sowieso niet weg hebben.
Je zou die plank kunnen vervangen door een metalen plaat, die je tegen de verwarming vastmaakt, die straalt wel. Maar dan ga je al zoveel moeite doen dat je beter een nieuwe radiator kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de reparateur hebben deze dingen (zoals ik in mijn vraag al schreef) juist geen stralingswarmte, dat is het hele punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ik gelezen, maar je had het ook over een radiator, dan zou het een convector zijn.
Maar we zijn al lang op een punt beland dat het zonder foto's geen zin meer heeft omdat er teveel mogelijkheden zijn.
Het is een goed idee om de muur te isoleren, vooral als het een niet geïsoleerde buitenmuur betreft. Piepschuim met radiatorfolie tegen de buitenmuur isoleert veel beter dan alleen folie of alleen schuim. Als de plank op 4 cm boven de radiator begint, belemmert dat inderdaad de circulatie. Ik begrijp niet waarom je een plank boven de radiator zou willen isoleren. Die plank is niet koud. Kortom, je kunt het beste alleen de achtermuur isoleren en de ruimte boven de radiator niet te krap maken.