Kun je vuurwerk van vorig jaar nog gebruiken?

Ik heb nog 6 dozen vuurwerk in me schuur liggen van vorig jaar, zal dat te vochtig zijn, of zal ik het vannacht nog kunnen afsteken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

De kans is groot dat het te vochtig is..
Daar kom je dan snel genoeg achter..Het is niet echt veilig..Maar dat vraag je ook niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dat is heel gevaarlijk, hoe ouder het vuurwerk, hoe onbetrouwbaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... in de schuur is het snel vochtig dus kan het goed zijn dat er wat vuurwerk vochtig is geworden. Je kan het vanavond proberen aan te steken. Veel zal er waarschijnlijk nog gewoon af gaan.

LET WEL EVEN OP: vuurwerk wat niet afgaat, NIET nogmaals proberen aan te steken en METEEN opruimen zodat bv kinderen er niet mee gaan spelen ne het proberen aan te steken!

En leg vuurwerk wat niet opkomt voortaan op zolder ofzo. Dan heb je er na een jaar nog wel plezier van. Maaaar... nog beter is het om gewoon alles op te maken zodat je geen opslag in huis overhoudt.

Fijne en veilige jaarwisseling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima waarschuwingen en inderdaad is het beter om het niet in huis te houden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, en scheelt je dit jaar weer geld. Hoop voor je dat er nog veel werkt!
Onder normale omstandigheden is het te gebruiken, als je merkt dat de eerste 2 "rotjes of potten" niet werken dan moet je gewoon alles weggooien.

In de fabrieken ligt het ook vaak jaren in een loods, maar dat is dan vaak wel onder de beste condities.

Houd uit veiligheidsoverwegingen wel extra afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de bron blijft vuurwerk jaren lang goed als het droog bewaard is. Als je het niet al gedaan hebt zou ik het vuurwerk zo snel mogelijk binnen leggen om alsnog zo veel mogelijk te drogen voor vanavond.

Ziet het karton om het vuurwerk er slechter uit (nat/schimmelplekken) dan is het te zwak om nog af te vuren. De lading kan dan namelijk ook naar de zijkant schieten ipv alleen naar boven.

Oftewel, bij twijfel niet doen! Bedenk ook dat wanneer de eerste 5 pijlen er nog goed uitzien dit niet betekend dat de rest ook nog goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een lege ijzeren ton/drum, stook daar een vuurtje in met de jaarwisseling en gooi alles er in, het kan dan alleen maar omhoog schieten, je hebt er nog plezier van en je bent er op een veilige manier van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij als de lont nog droog is kun je het wel proberen aan te steken. Het zal dan hooguit het effect hebben van een natte scheet.

Maar nooit opnieuw aansteken of te snel weer naartoe lopen als het niet lukt!

Toevallig is mijn buurjongetje ook net bezig met vuurwerk van vorig jaar, sommige gaan wel af, en sommige blijven niksdoend liggen of staan. Als je daar dan verder van af blijft en alle veiligheidsoverwegingen in acht neemt, dan kan het verder niet zo gevaarlijk zijn zo te zien (hier).