Wakker worden met het geluid dat de politie mijn 5 hennep plantjes aan het omzagen is... kan ik hier nog iets mee? recht zaak beginnen o.i.d.?

Groningen- De politie was al mijn tuin in gestapt en begonnen er over dat mijn 4 wietplantjes verboden waren en daarom mee zouden nemen. Daarbij vroege ze me te legitimeren. Voordat ik mijn legitimatie kon pakken stonden ze me planten al om te zagen en namen ze mee in een wit busje. Wat is dit nou voor gedoogbeleid...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, je kunt geen rechtzaak beginnen.

Zoals je zelf al zegt, wordt het bezit en de kwaak van wiet GEDOOGD. Het is dus nog altijd illegaal om hennep te kweken. Alleen: als je niet meer dan 5 planten - buiten - hebt staan, gaat men er vanuit dat de plantjes alleen voor eigen gebruik zijn. Als je er dan afstand van doet wanneer dit ontdekt wordt, zul je er niet voor worden vervolgd, tenzij je bijvoorbeeld overlast veroorzaakt.

Hiervoor geldt precies hetzelfde als de "gebruikershoeveelheid" drugs die je in je bezit kunt hebben. Bezit van softdrugs is nog altijd verboden in Nederland. Het gedogen houdt in dat er een lage prioriteit is aan het opsporen en vervolgen van mensen die alleen een hoeveelheid voor eigen gebruik bij zich hebben. De politie neemt dit in, maar je krijgt geen boete en wordt er niet voor vervolgd. Exact dat geldt dus ook voor jouw 5 planten: de politie neemt ze in, en zolang jij er afstand van doet dus geen stennis schopt of ze daarin tegenwerkt, blijft het daarbij en krijg je geen straf.

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/vraag-en-antwoord/ben-ik-strafbaar-als-ik-drugs-bezit-gebruik-produceer-of-verhandel.html

Toegevoegd na 2 minuten:
En misschien dat deze informatie het nog duidelijker voor je maakt:

Kweken voor eigen gebruik verboden

Het kweken van hennepplanten is altijd verboden. Bij veel mensen leeft het idee dat je maximaal vijf planten mag telen ‘voor eigen gebruik’. Dat is niet zo, u wordt bij dit aantal planten alleen niet vervolgd als u afstand van de planten doet. Bij binnenteelt wordt wel meteen vervolgd als er groeilampen worden gebruikt, zelfs als het slechts 1 plant en 1 lamp betreft.

Ook het bezit van hennepproducten zoals wiet en hasj is strafbaar. Een kleine hoeveelheid tot 5 gram softdrugs voor eigen gebruik zal daarom door de politie in beslag worden genomen. De eerste keer zal justitie niet tot vervolging overgaan. De zaak wordt dan geseponeerd, zoals dat wordt genoemd.
(Bron: http://www.hetgroenegoud.info/actueel/bezit-van-hennepplanten)

Toegevoegd na 6 minuten:
Euh.. 'kwaak' in de tweede regel moet natuurlijk 'kweek' zijn. Kun je nagaan hoe goed ik vannacht heb geslapen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Kwaken voor eigen gebruik." Dat is waarschijnlijk als je niet meer dan vijf kikkers in je tuin hebt, en ze onder de zon laat opgroeien. En dat is dan weer níet illegaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je dat erbij verteld, Olaff, dat het voor medicinaal gebruik was? Ze mógen het namelijk innemen, maar zijn hier niet toe verplicht. Voor medicinaal gebruik kun je natuurlijk nog wel bij de apotheek terecht, maar ik weet dat zorgverzekeraars het alleen uit coulance soms vergoeden. Ik zou in elk geval de plantjes in het vervolg wat minder zichtbaar neerzetten..

Andere antwoorden (2)

Je mag de politie hiervoor aanklagen. Je mag volgens de wet zelf maximaal 5 plantjes hebben. (heb je er nu eigenlijk 4 of 5? In de titel heb je er 5 en in de tekst 4). In de bron hieronder vind je alles over de wietplantjes. Hier staat ook dat verhaal wat je nu vertelt is al vaker voorgekomen, de politie is in deze situatie dus verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag 5 plantjes hebben staan, zonder hiervoor een boete of straf te riskeren. Alleen ze mogen wel in beslag genomen worden.