bij schuindak zijn aan de binnenkant houten platen bevestigd aan balken, het hout 'werkt'. hoe voorkom ik dat het verf in naden tussen platen scheurt?

hierbij wil ik de binnenkant, opnieuw verven. maar er zijn nu scheuren ontstaan in de verf tussen de planken in. alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Door t hout eerst te
Plamuren en goed laten drogen en dan schuren en verven .. Naden aan de zijkanten met overschilderbare kit afkitten ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou de platen los kunnen schroeven en de naden schilderen. Nadat je de platen weer gemonteerd hebt, zal de verf niet meer scheuren
paulus811
11 jaar geleden
Afkitten met acrylaatkit dit is overschilderbaar en elastisch

Toegevoegd na 2 minuten:
en het is ook goed in vorm te brengen met een vochtige doek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste resultaat is er door de naden niet geheel vol te zetten met een elastische acrylaat vuller en na GOED te laten drogen af te strijken met een sneldrogende superfiller van bv Knauf
Dit heb ik acht jaar geleden gedaan en nog steeds geen nieuwe scheurtjes.
Het is wel arbeidsintensief want je moet het na het aanbrengen licht schuren met korrel 200.
Pas daarna schilderen met een eerste dunne laag en die goed laten uitdrogen alvorens de 2e laag aan te brengen.
Beter 2 dunne lagen dan één dikke voor een goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kennelijk hier ontbreekt is wat in het vakjargon heet: "het kantje breken". Oftewel de randen van de plaat onder een goek van 45 gr afschuinen. De naad wordt dan wel groter, maar de kit heeft meer oppervlak om zich te zetten en mee te gaan met het werken van het hout. Het is even wat werk maar met een handschaafje valt het reuze mee. Afkitten met acrylaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
goek = hoek