Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wel of niet klussen met lenzen in?

Ik heb sinds een week zachte contactlenzen.
Toen ik aan de opticien vroeg of ik met deze lenzen kon klussen was hij daar stellig van overtuigd dat dat niet kon omdat de stof zelfs nog door een veiligheidsbril heen zou dringen en dan je hoornvlies zou kunnen beschadigen.
Nu vroeg ik me af of de opticien gelijk heeft of dat een gesloten veiligheidsbril met rubberen rand wel degelijk voldoende bescherming bied.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De opticien heeft gelijk en niet gelijk. Er zijn verschillende soorten veiligheidsbrillen.
De bril die als een kap rond je ogen helemaal afsluit, zal geen stof doorlaten.
De bril die alleen met klepjes aan de zijkant is uitgevoerd, zal wel stof langs je ogen laten komen, en daar kan je enorm last van hebben met lenzen.

Maar hoe je het ook doet: draag altijd een veiligheidsbril als je klust. Want bij het boren is het erg gemakkelijk dat kleine stukjes steen losschieten, en daar is je veiligheidsbril prima voor.

Toegevoegd na 5 minuten:
bijna vergeten je vraag te beantwoorden: wel klussen, maar met een afsluitende veiligheidsbril!
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Ten eerste even antwoord op de veiligheidsbril. Wanneer het gaat om een soort ruimzichtbril of 1 zoals je zegt met rondom rubber rand die helemaal afgesloten is hoef jij je geen zorgen te maken dat er stof op je lenzen komt. Ik weet uit ervaring dat het werken met lenzen wel kan maar beter is van niet. Door stof op de lenzen worden de lenzen droog waardoor het zou kunnen gebeuren dat je lenzen spontaan uit je ogen vallen. jouw ogen maken natuurlijk wel traanvocht aan die wel weer wat kan helpen maar dat ligt ook aan de hoeveelheid stof dat er geproduceerd wordt. Het kan ook gebeuren wanneer je iets op je lens krijg bijvoorbeeld een korreltje van mortel of steen en je gaat dan wrijven omdat het dan even irriteert aan je ogen is de kans aanwezig dat je kleine krasjes op je lens krijg waardoor het zicht uiteindelijk ook minder wordt van je lens.

Mijn mening voor jou in dit geval als je die veiligheidsbril niet storend vind zet hem op want anders bestaat er een kans op uitvallen of krasjes.

Succes met klussen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding