hoe zou je een muur kunnen maken zonder fundering?

Achter het huis wil ik in plaats van houten schutting een stenen muur metselen. Nu is het zo dat er al twee bomen staan. De wortels zullen een fundering onmogelijk maken. Een fundering moet erg diep zijn, hoorde ik. Ik wil de bomen graag houden omdat ze een belangrijke buffer zijn tussen mij en de buren. Tegen inkijk ed. Kun je een muur ook zonder funderingen maken, dat ie blijft staan? Hoe zou je het moeten doen? Hoe deden mensen het vroeger toen er nog geen funderingen waren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een fundering maken is altijd noodzakelijk, maar je kunt het probleem met die wortels wel een beetje omzeilen, ook kun je op verschillende manieren een fundering maken. De meest toegepaste is een strook van in dit geval voor de muur 30-40 cm breed en minimaal 20 cm hoog en als de wortels die er in uw geval doorheen lopen 10 cm doorsnede zouden zijn zou ik zeggen 30 cm hoog, met daarin wapeningsstaven of stroken bouwstaal matten die je op de breedte van de fundering minus 6-8 cm maakt. Bij de wortels zou je een kistje omheen kunnen maken over de volle breedte van de fundering op zo`n manier dat rondom de wortel wat ruimte over is of iets van glaswol eromheen wikkelen zodat er straks ruimte over blijft om nog te groeien, wel is het belangrijk dat zowel onder de wortel als boven de wortel wapeningsijzer ligt teneinde scheuren in metselwerk te voorkomen .Wel dient met te zorgen voor een minimale dekking van 3 cm van het ijzer in de beton, om beton rot te voorkomen Vroeger werd een fundering ook van stenen gemaakt, ze legden dan eerst stenen op het vlakke zandbed van bijv 60 cm breedte, en iedere laag maakten ze de fundering 5-10 cm smaller en maakten dan een fundering van op elkaar gemetselde stenen rekening houdend dat bij iedere laag de stenen t.o.v. elkaar verspringen. Belangrijk was vooral in dit geval dat ze een vaste stabiele ondergrond hadden. Doordat we nu altijd beton gebruiken in combinatie met wapening praten we nu over zoals dat in vaktermen heet: fundering op staal

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100