In principe is dit geen probleem. Wel heb ik een paar voorwaarden en aandachtspunten voor je:

- kan de ketel volgens de voorschriften aangesloten worden? Lees hiervoor bijvoorbeeld de meestal op de site van de fabrikant aanwezige installatieinstructie.
- kan de ketel goed/veilig geserviced worden? Een voorwaarde is dat je voor de ketel een vrije ruimte hebt. Meestal geen probleem als deze recht achter de deur hangt.
- zorg voor een goede warmteisolatie van watermeter en -leidingen en/of cv-leidingen. Als de ketel zich samen met de watermeter in een kast bevind zal deze opwarmen waardoor de watermeter en -leidingen gaan condenseren. De temperatuur van het binnenkomende water is immers 10 graden.
- je hebt ook een aansluitpunt op de riolering nodig van minimaal 4 cm. in doorsnede.

Even wat rechtzetten: de plaatsing van een ketel verbeterd op zichzelf de ventilatie niet. Een HR-ketel is altijd een gesloten toestel met naar buiten geleide luchttoevoer- en rookgasafvoerbuizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang het daar niet vochtig is of vriest. Ja.
Of het de meest handig plek is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is eigenlijk de aangewezen plaats en het mag.
Door de verbanding wordt de lucht in die ruimte constant vernieuwd.
Er wel op letten dat u voldoende lucht kan laten binnen stromen door verluchtingsluiken te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een moderne HR CV ketel wordt bijna altijd als een gesloten systeem aangesloten.
Dus van luchtverversing is geen sprake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het wel over verse luchttoevoer voor de verbranding !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook
http://domuscalidus.weblog.nl/category/geen-categorie/
Onder aan de pagina een uitleg over een open en gesloten systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken dat principe maar het staat er niet impliciet bij ,dus voor alle zekerheid.
Het is trouwens beter om ook de omgeving te verluchten zodat de temperatuur niet te hoog komt ivm condensatie vorming op de waterteller.