Wat is het verschil tussen blanke lak en beits?

Ben mijn salontafel aan het opknappen, kan ik dat het best doen met beits of blanke lak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-verf-beits-lak.10156

Antwoorden (5)

Het verschil met blanke lak en beits is ,dat je met beits kleurt en blanke lak gebruikt om je tafel af te lakken.
Als je hem wil beitsen zal je al de oude lak er af moeten halen,dat is best een hele klus,mijn advies is dan zet hem in de afbijt,dan ben je er zeker van dat hij kaal is.Wil je hem alleen aflakken dan moet je de tafel goed schuren, daarna met ammoniak (verdunt) afnemen,en dan 2x lakken,doe dat wel met een lak wat een stootje kan hebben(trap lak ) dan heb je geen last van kringen.
Op ons bedrijf lakken wij het boven blad wel 3x,dan blijft hij langer mooi.
Suc6 met de klus,maar als het klaar is heb je wel lol van je werk.
burgos
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Waarom die minnen, zo slecht is het antwoord niet. Alleen dat je met beits zou kleuren is niet helemaal waar want er bestaat kleurloze beits.
burgos
11 jaar geleden
Zit al 50 jaar in de meubelen en geloof mij iemand die de minnen heeft gegeven heeft er de ballen verstand niet van.En beits?dat gebruik je alleen maar als je wil kleuren,doe je dat niet?dan blanke lak.
Maar voel mij niet beledigt hoor over die minnen, we leven in een vrij land,ha ha
paulus811
11 jaar geleden
Ik voel me ook niet beledigd door minnen, maar vind het wel erg onsportief als mensen niet even de moeite nemen waarom ze die min uitdelen.
burgos
11 jaar geleden
Misschien wel van concurrentie,ha ha
Beits trekt meestal dieper in het hout terwijl vernis een harde laag vormt op het hout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beits dringt dieper in het hout, terwijl lakken meer op het
hout blijven liggen. Beits is vochtregulerend(vocht dat in het hout zit kan door de beitslaag naar buiten), lakken zijn afsluitend. Het grootste verschil tussen lak en beits is dat je bij lak meestal een grondverf nodig hebt en bij beits niet
Het ligt er natuurlijk ok aan of je dezelfde kleur wilt houden,je hebt het over blanke lak dus neem ik aan van wel.
Als je de tafel goed schuurt en slijpt ( nat schuren) hoef je in principe geen grondverf te gebruiken als je kiest voor lakken!
Dus het ligt er aan wat je zelf het mooiste of handigst vindt!
Hoe je het ook gaat doen,ik hoop dat het naar je zin wordt!

Groet vlindertje

Toegevoegd na 6 minuten:
Je moet inderdaad zoals burgos zegt wel een hele goede lak gebruiken en meerdere lagen aanbrengen!
Zelf heb ik voor een houten tafel beits gebruikt en vind dat heel mooi geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met beits zou je de tafel nog een kleur kunnen geven en evt lelijke of beschadigde plekken kunnen camoufleren terwijl je de houtnerf blijft zien (transparant)
Blanke lak is eigenlijk het zelfde als een dekkende lakverf alleen zitten hier geen pigmenten in,vandaar de naam blanke lak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Hout)beits is te verdelen in dekkende beits en transparante beits (maar ook dekkende beits is nog enigszins transparant). Dekkende beits vormt een dampdoorlatende laag op alkyd- of acrylbasis; het is meestal een een-potssysteem (u kunt er zowel mee gronden als mee afschilderen). Beits die alleen voor buiten is bedoeld, mag niet binnen worden gebruikt en andersom. Transparante eenpotsbeitsen zijn vrijwel altijd bedoeld voor meubelen binnenshuis. Impregneerbeitsen vormen geen laag op het hout, maar dringen er diep in door. Ze kunnen worden afgewerkt met een vernis – die dan wel een ander verdunningsmiddel moet bevatten dan de beits: waterbeits bijvoorbeeld met celluloselak.

Vernis
De termen ‘blanke lak’ of ‘vernis’ staan voor verf waaraan geen kleurstoffen of pigmenten zijn toegevoegd. Celluloselak wordt steeds minder gebruikt, omdat de vernis niet vochtbestendig is en veel oplosmiddelen bevat. Jachtlak is nogal langzaam drogende en gelige alkyd vernis, die echter heel goed tegen zon, wind en water bestand is. Parketlak kan op alkyd-, polyurethaan- of epoxybasis zijn. Er zijn een- en tweecomponentensystemen, die gemeen hebben dat ze een keiharde en slijtvaste laag opleveren. U kunt de verschillende soorten niet op elkaar gebruiken, zodat u voor het opnieuw lakken van het parket precies moet weten welke afwerklaag er eerder op is gezet. Het opbrengen van parketlak gaat prima met een schuimroller die op een bezemsteel is gemonteerd.