Mijn behang zit helemaal strak op de muur, maar als het buiten regent of vochtig weer is dan gaat mijn behang bobbelen, Hoe kan dit?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is een tussen muur aan de andere kant zit de huiskamer van de buren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (6)

ik zou zeggen door vocht in de muur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je last van vocht-doorslag. Dit is te "repareren" door de buitenmuur te impregneren.
jc54
11 jaar geleden
bij regen kan een muur vocht opnemen. dit vocht kan dan, als de muur erg nat is, aan de andere kant van de muur weer de stenen verlaten en stuit dan op het behang, dat de muur afdekt. behang kan hierdoor gaan rimpelen.

een oplossing kan zijn om de buitenmuur te laten behandelen met een vochtwerende coating.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nav je reactie over de binnenmuur: bij regenachtig weer is de luchtvochtigheid hoger dan bij droog weer. het behang kan dan vocht opnemen, waardoor het uitzet. omdat het op de muur geplakt zit, kan het niet veel kanten op en gaat daardoor op sommige plekken bobbelen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
zie mijn toevoeging nav je reactie
Ik zou eens kijken hoe hoog het grondwater staat (is het onderaan de muren?) wij hadden last van optrekkend vocht in verband met hoogstaand grondwater. Dit hebben wij verholpen door een drain onder het huis door te leggen. Ook kan het valspecie zijn (specie wat tijdens het metselen is gevallen waardoor het vocht dus nergen meer naartoe kan behalve naar binnen). Misschien kan je een deskundige laten komen, die kunnen meer zien dan wij op GV. Als je de woning huurt zou ik de woningbouw inlichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote kans dat er vocht in je muur zit. Maar dat moet je wel zeker weten voordat je het gaat aanpakken.

De volgende keer als het behang bol gaat staan moet je met een scherp mesje een klein winkelhaak gaatje maken in het behang. Vervolgens boor je een gaatje in je muur met een kleine diameter boor. Als het boorstof vochtig is dan heb je een probleem! Er zit dan vocht in de muur.

Is het boorstof helemaal droog dan moet je beter gaan ventileren. Dan zit er veel vocht in de lucht wat op de koude muur gaat condenseren op het behang waardoor dat bol kan gaan staan. De muur is denk ik niet geisoleerd. Gewoon de kachel aanzetten met een raampje op een kier. Dat heet droogstoken.

Zit het vocht in je muur dan moet je eerst opzoek naar de oorzaak. Zelfs het impregneren van je muur tegen vocht werkt soms maar tijdelijk als de oorzaak niet wordt aangepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vocht dat uit de fundering in een binnen- of buitenmuur omhoog trekt, is moeilijker te bestrijden. In niet al te ernstige gevallen kan een binnenmuurcoating worden gebruikt, maar soms zijn ingrijpender maatregelen noodzakelijk.