Een muur met muurverfroller verven, doe je dat van bovenaf of begin je beneden ? GroeTon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Binnen het artikel -zoals in de reactie aangegeven- heb je aan deze passage het meest:
"Latex – Rollers en kwasten
Zet de verf vol op, werk niet te zuinig! Zet eerst plafondkanten, de kozijnranden, plinten en dergelijke over een breedte van plusminus 10 cm. in de verf. Dit noem je besnijden. Gebruik hiervoor de kleine vachtroller (10 cm.) en de besnijkwasten . Zet nadien de vachtroller -die je op de verfstok plaatst- over het verfrooster rollend vol in de verf. Breng de verf op de muur aan – kris, kras-, ongeveer één vierkante meter per keer. Rol de verf gelijkmatig door, zonder te veel kracht op de stok/roller uit te oefenen. Begin bij de plafondkant en werk naar onderen –per vierkante meter- door tot op de plint. Heb je de hele baan opgezet, rol dan het geheel luchtig door. Dit doe je vanaf het plafond naar de plint toe, licht diagonaal en omhoog, zonder de roller van de muur te halen. Zodoende krijg je minder last van banen. Rol de tweede baan vervolgens naar de eerste toe. Op eenzelfde wijze doe je vervolgens de rest van de muur. Werk bij voorkeur van het raam/licht af, zodoende kijk je over het algemeen over/langs de banen of aanzetten.
Voor een goed resultaat moet je twee keer schilderen. Het is dus niet erg als de muur niet in één keer helemaal gedekt is, streef hier ook niet naar. Dit komt de tweede keer wel goed ".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je begint boven, in verband met druppels en tranen enzo, net als bij gewoon verven, al maakt het niet heel veel uit (ik heb vorig jaar alle muren geverfd.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar je beter op kunt letten - in plaats van de vraag of je naar boven of naar beneden verft - is in welke richting je verft.

Wikipedia:
"De mooiste afwerking wordt verkregen wanneer wordt 'afgerold' in de richting van 'het werk wat al gedaan was'. Zo krijg je geen 'aanzettingen'."

Wat daarmee bedoelt wordt, is dat je een mooi, egaal schildervlak krijgt, doordat de aanzettingen in elkaar overlopen. Als je van boven naar beneden schildert, schilder je dus door telkens iets lager een stukje van-onder-naar-boven te schilderen. Schilder je van onder naar boven, ga dan langzaam naar boven door telkens iets hoger van boven-naar-onder te schilderen.

Ik hoop dat je me snapt. ;) Ik wens je veel succes bij het schilderen, en raad je sowieso aan even te rade te gaan bij de verkoper. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de ene naar de andere kant. (dus van links naar rechts of andersom)

Ongeveer een meter muur goed in de verf zetten en dan steeds van helemaal boven helemaal naar beneden nog 1 keer afrollen.

Zo werkt je steeds nat in nat.
Als je eerst de bovenkant zou doen, dan is waar je bent begonnen de verf al een beetje aan het opdrogen als je aan de onderkant begint.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij een hoge muur is het handig de roller op een steel te zetten, dan kan je afrollen zonder trap.