Hoe kan ik een gipsplaten muur isoleren tegen geluid/lawaai ?

In ons studentenhuis, is de voormalige huiskamer opgedeeld met een gipsplaten muur in een kleinere huiskamer en een studenten kamer, die ik bezit.
De huiskamer grenst overigens aan de open keuken.

Het nadeel hiervan is, is dat als mijn huisgenoten vroeger moeten beginnen, of terug komen van het stappen, ik alles mee krijg. Ik kan elk gesprek volgen (ook al praten ze zachter dan normaal), zelfs als ze een glas neerzetten hoor ik dat.

Hoe kan ik deze gipsplaten muur beter isoleren tegen geluid/lawaai zodat ik eindelijk eens ongestoord kan (uit) slapen ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (6)

Er vanuit gaande dat je de muur niet opnieuw gaat zetten, en dus geen flexibile geluidswerende gipswand gaat zetten: Bekleden van de wand met geluidswerende vezelplaten. uit de bron heb ik onderstaande paragrafen gecopieerd. Er staat nog veel meer info in, die je wellicht leuk vindt om te lezen.
Bekledingscomplex

Het betreft een gebruiksklaar paneel, samengesteld uit een gipsplaat waarop een dicht maar vrij soepel isolerend materiaal is bevestigd. Dit paneel wordt op de bestaande scheidingswand gelijmd door middel van lijmcontactblokjes, waarbij er een luchtspleet tusen het geheel en de bestaande muur moet worden gelaten. Dit systeem is gemakkelijk toe te passen en geeft slechts enkele cm verlies, maar het is het minst efficiënte. Milieuvriendlijk voorbeeld: Pan-Terre, samengesteld uit papierschuim met glasvezels en samengevoegd met een gipsplaat of een plaat bestaande uit een mengsel van vezels en gips.

Verbeteringen:
- paneel bestaande uit een mengsel van vezels en gips in plaats van gips ,
- speciale trilvaste bevestigingen in plaats van lijm .

Bekleding op structuur vastgemaakt in de scheidingswand

Het isolatiemateriaal wordt aangebracht tussen de stijlen van een latwerk of van een metalen structuur, waarop platen van gips of een mengsel van vezels en gips (of beter: een bekledingspaneel) worden vastgemaakt.

Bekleding op onafhankelijke structuur

Efficiënter maar neemt meer plaats in. Zelfde principe als de lichte scheidingswand, maar afgewerkt met een plaat van gips of een mengsel van vezels en gips langs één enkele zijde (beter: verschillende platen). Deze structuur is volledig onafhankelijk van de bestaande scheidingswand. De efficiëntie wordt groter naarmate de tussenruimte tussen de scheidingswand en het gips dikker is.

Perifere loskoppeling. Opgelet voor de bevestiging van toestellen.

Vulling van een bestaande bekleding

De verbetering van geluidsisolatie varieert van 2 dB voor de zware muren tot meer dan 10 dB voor de constructies van lichte muren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat er speciale folie bestaat. Kijk anders even op http://www.akoestiekwinkel.nl/woning.html Hier kan je heel veel info vinden over dit onderwerp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gipswanden kun je alleen isoleren door ze dubbelwandig te maken en daartussen geluidswerend materiaal aan te brengen.
Dit advies komt van mijn klussen mannetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plak er nog een gipsplaat tegen aan, is je geluidsnivo nu goed? en als dat niet is, begin dan de vorige zin weer opnieuw... Tot het goed is... Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geluid waar je het meeste last van hebt is contact geluid. Als iemand een glas op de tafel neerzet gaan de trillingen via de tafel door de vloer en naar de gipswand. Deze werkt dan als een enorme klankkast. Beetje zoals bij een akoustische gitaar.

Tijdens een cursus over (contact)geluid liet de docent ons zien (of beter gezegd horen!) dat een in de lucht gehouden tondeldoosje bijna niet achterin de zaal te horen was. Hij zette hem toen op een bureau tafel... Heel de zaal kon meegenieten van het deuntje "Fur Elise".

De beste oplossing in om een (nieuwe) tussenwand op trillingsdempende matten te monteren. Deze rubberen matten dempen de trillingen en verminderen het contactgeluid. De firma ECR uit Nuenen verkoopt deze matten.

Het opdikken van binnenwandjes van "bordkarton" met isolerend materiaal geeft volgens de cursusleider echter nooit het gewenste geluiddempende resultaat.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet natuurlijk bijna voor niets? Neem ik aan omdat je student bent.

Meest effectief, 5 bij 7's tegen de bestaande wand, steenwol platen ertussen (min 5cm), weer dichtzetten met gipsplaten. Kost je een cm of 7 van de breedte van je kamer.

Goedkoper denk ik, van die geluidisolerende matten halen bij de Hornbach en die tegen de wand aan nieten. Scheelt ook maar ziet er niet uit. (zijn donkergrijze matten van rond de 100x50cm met aan de ene kant van die ei-bakjes vormen en aan de andere glad.

Ik zou steenwol / gips pakken omdat dat het beste werkt.

Oh ja, en rondom goed afkitten.