Hoe kan ik een gipsplaten muur isoleren tegen geluid/lawaai ?

In ons studentenhuis, is de voormalige huiskamer opgedeeld met een gipsplaten muur in een kleinere huiskamer en een studenten kamer, die ik bezit.
De huiskamer grenst overigens aan de open keuken.

Het nadeel hiervan is, is dat als mijn huisgenoten vroeger moeten beginnen, of terug komen van het stappen, ik alles mee krijg. Ik kan elk gesprek volgen (ook al praten ze zachter dan normaal), zelfs als ze een glas neerzetten hoor ik dat.

Hoe kan ik deze gipsplaten muur beter isoleren tegen geluid/lawaai zodat ik eindelijk eens ongestoord kan (uit) slapen ?

Alvast bedankt !

Weet jij het antwoord?

/2500

Er vanuit gaande dat je de muur niet opnieuw gaat zetten, en dus geen flexibile geluidswerende gipswand gaat zetten: Bekleden van de wand met geluidswerende vezelplaten. uit de bron heb ik onderstaande paragrafen gecopieerd. Er staat nog veel meer info in, die je wellicht leuk vindt om te lezen. Bekledingscomplex Het betreft een gebruiksklaar paneel, samengesteld uit een gipsplaat waarop een dicht maar vrij soepel isolerend materiaal is bevestigd. Dit paneel wordt op de bestaande scheidingswand gelijmd door middel van lijmcontactblokjes, waarbij er een luchtspleet tusen het geheel en de bestaande muur moet worden gelaten. Dit systeem is gemakkelijk toe te passen en geeft slechts enkele cm verlies, maar het is het minst efficiënte. Milieuvriendlijk voorbeeld: Pan-Terre, samengesteld uit papierschuim met glasvezels en samengevoegd met een gipsplaat of een plaat bestaande uit een mengsel van vezels en gips. Verbeteringen: - paneel bestaande uit een mengsel van vezels en gips in plaats van gips , - speciale trilvaste bevestigingen in plaats van lijm . Bekleding op structuur vastgemaakt in de scheidingswand Het isolatiemateriaal wordt aangebracht tussen de stijlen van een latwerk of van een metalen structuur, waarop platen van gips of een mengsel van vezels en gips (of beter: een bekledingspaneel) worden vastgemaakt. Bekleding op onafhankelijke structuur Efficiënter maar neemt meer plaats in. Zelfde principe als de lichte scheidingswand, maar afgewerkt met een plaat van gips of een mengsel van vezels en gips langs één enkele zijde (beter: verschillende platen). Deze structuur is volledig onafhankelijk van de bestaande scheidingswand. De efficiëntie wordt groter naarmate de tussenruimte tussen de scheidingswand en het gips dikker is. Perifere loskoppeling. Opgelet voor de bevestiging van toestellen. Vulling van een bestaande bekleding De verbetering van geluidsisolatie varieert van 2 dB voor de zware muren tot meer dan 10 dB voor de constructies van lichte muren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100